Uit een poll van Radar blijkt dat veel mensen dit jaar hun vakantieplannen aanpassen of zelfs helemaal niet op vakantie gaan vanwege de gestegen kosten.

Van de 1.112 respondenten gaf het merendeel (38%) aan helemaal niet op vakantie te gaan vanwege de hoge kosten. Een iets kleiner percentage (37%) heeft de vakantieplannen aangepast, terwijl bij een kwart van de respondenten de gestegen kosten geen invloed hebben op hun vakantieplannen.

De gestegen prijzen beperken zich niet alleen tot Nederland. In de eurolanden zijn de prijzen voor voedingsmiddelen in april gemiddeld met 13,6% gestegen vergeleken met vorig jaar. In Nederland was dit percentage zelfs 15,1%.

Veel mensen hebben hun vakantie ook versoberd als gevolg van de hogere kosten. Ze kiezen bewust voor goedkopere locaties, kortere verblijfsduur en andere bestemmingen dan oorspronkelijk gepland. In plaats van vliegreizen en hotels geven ze de voorkeur aan kamperen. Sommige respondenten merken op dat de prijzen van hotelovernachtingen sterk zijn gestegen, waardoor ze hun vakantieplannen hebben ingekort. Tijdens de vakantie wordt er ook bezuinigd op uitgaven, bijvoorbeeld door eten te kopen bij de bakker en supermarkt in plaats van uit eten te gaan.