“In 2018 heeft Schiphol een solide prestatie geleverd met een recordaantal passagiers, een verbeterde punctualiteit en een degelijk financieel resultaat”, dat heeft Dick Benschop (President-directeur & Chief Executive Officer van Royal Schiphol Group) gezegd naar aanleiding van de jaarcijfers.

“Schiphol is de op een na best verbonden hub ter wereld. Voor een klein land als Nederland is dat een enorme prestatie, die we samen met onze airlines hebben bereikt, en een te koesteren positie. Deze positie willen we behouden door een veilige, gematigde en gecontroleerde toename van het aantal vliegtuigbewegingen, terwijl de geluidsbelasting zal afnemen. Met onze nieuwe tarieven stimuleren we de inzet van schonere en stillere vliegtuigen”, aldus Benschop.

Het nettoresultaat is met € 278 miljoen (2017: € 280 miljoen) 0,4% lager dan in 2017. De netto-omzet stijgt met 3,5% naar € 1.509 miljoen. De lichte afname van het nettoresultaat is met name toe te schrijven aan hogere bedrijfslasten om bij de stijgende passagiersaantallen ons gewenste kwaliteitsniveau te handhaven, alsmede aan digitalisering en kosten in verband met grootschalige investeringsprojecten.

Benschop laat tevens weten dat Schiphol de ambitie heeft om ’s werelds meest duurzame luchthaven te worden. “De toekomstige ontwikkelingvan Schiphol staat in het teken van kwaliteit van leefomgeving, de kwaliteit van ons netwerk en de kwaliteit van onze service. Om comfortabele en efficiënte processen voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen te leveren, blijven we investeren in extra ruimte, innovaties en bereikbaarheid.” De Nederlandse luchtvaartsector presenteert in oktober zijn actieplan ‘Slim en Duurzaam’ aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.