Onze industrie krijgt geen steun meer, dat was de boodschap gisteren. Ik moest dat wel even op mij laten inwerken en heb het schrijven van deze column even uitgesteld. Waarschijnlijk had ik anders de nodige problemen gekregen met onze overheid.

Kijk naar de situatie, de halve wereld zit nog dicht en de reiziger heeft nog angst om te vertrekken. Ja, het is waar, we kunnen uitvoeren binnen Europa, maar dat is maximaal 25% van het reguliere volume.

De vergelijking met afhalen bij de restaurants tijdens de lockdown komt bij mij op. Daar werd wel wat verdiend of beter gezegd, omgezet, maar door de overheid wél genereus steun verleend. Maar de verre reizen-markt ligt nog helemaal op zijn gat, de halve wereld zit op slot, die bedrijven komen helemaal in de knel.

Dan roept Blok (op een naar mijn mening botte en ongenuanceerde manier) dat het nog wel jaren zal duren voordat verre reizen weer kunnen en dat de belastingbetaler niet belast kan worden met deze subsidie. Wel vreemd dat Blok zich ineens ontpopt als de reisgoeroe, daar waar hij daarvoor geen enkele binding voelde met onze industrie. Het rapport van de ABN AMRO wordt door Blok voor het gemak naar de prullenmand verwezen. Mijn hoop is dat de Tweede Kamer hier nog wat van vindt, het kabinet is demissionair en de Kamer is de baas.

HUURSUBSIDIE
Ik neem u even mee naar het begrip subsidie, met als voorbeeld de huursubsidie. Mensen gaan in een huis wonen dat ze eigenlijk niet kunnen betalen, de overheid past dan bij in de vorm van huurtoeslag (subsidie). Die toeslag blijft bestaan tot in lengte van dagen. Stel je voor dat Blok zegt: “Daar stoppen we mee, want dit gaat nog jaren duren en we kunnen de belastingbetaler er niet mee belasten”. Vindt u dit een vreemde vergelijking? Inderdaad, de huurders kozen zelf voor een te duur huis en de reisindustrie koos niet voor een pandemie.

VARKENSBOER
Je kan beter varkensboer zijn, dan vraagt de overheid of je wilt stoppen en krijg je een zak(je) geld mee als je dat doet. Vraag ons dat dan ook, dan kunnen we inderdaad omscholen, onze bedrijven ombouwen en iets anders gaan doen. Nu is het alsof je tegen het schildersbedrijf zegt: “Waarom begin je geen stratenmakersbedrijf?”. Het lijkt of men in Den Haag niet heeft meegekregen dat we een gezonde branche hadden voor de pandemie en veel hebben bijgedragen aan de staatskas.

ACTIE
Het is nu of nooit. De enigen die nog wat aan dit onzalige voornemen kunnen veranderen zijn de leden van de Tweede Kamer die jij en ik gekozen hebben. Zij kunnen dit nog veranderen, maar we moeten ze wel gaan voeden met argumenten. Doe jezelf en de branche een plezier en benader kamerleden (klik hier voor de contactgegevens). Vraag hen heel kritisch te kijken naar het weigeren van steun aan de branche. Het is toch gestoord dat je een branche eerst achttien maanden helpt overleven en dan je handen er van aftrekt?!

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl