BreakingNieuwsPush notificatie

Retailers furieus op Rob van der Poel (Hellas Travel)

Aan de plotselinge actie van Rob van der Poel (eigenaar van Hellas Travel), die via een advocatenkantoor rond middernacht kenbaar heeft gemaakt aan alle betrokkenen de activiteiten op Corfu te staken, “kleven een aantal vreemde luchtjes”. Dat beweren boze gedupeerden tegenover TravelPro over het bedrijf dat niet was aangesloten bij ANVR/SGR.

Van der Poel laat via de website van Hellas Travel weten dat de terugvluchten op 17 en 24 juli zijn geregeld, maar TravelPro heeft uit betrouwbare bronnen begrepen dat er behalve de vlucht van de 17e – waarvan de airline heeft aangegeven deze uit te voeren- nog geen enkele duidelijkheid is gegeven hierover aan reizigers. In de nieuwsuitzending van 18.00 uur op RTV Noord, waar de reacties van gedupeerde reizigers binnenstromen op de redactie, wordt gemeld dat Hellas Travel de terugvlucht voor de passagiers op de 24e zou hebben geregeld. Wie een accommodatie via Hellas Travel zou hebben geboekt, krijgt volgens het advocatenbureau binnen een week zijn of haar geld terug. Of het geld bij de airline terug te halen is, valt nog te bezien.

Van een faillissement van Hellas Travel lijkt geen sprake te zijn, zo krijgt de redactie van TravelPro te horen, omdat er geen curatoren in beeld zijn, maar advocaten. En meerdere gedupeerden vragen zich daardoor hardop af waar dan het geld van reeds betaalde stoelen is gebleven dat door reizigers is voldaan. Het zou de taak van het advocatenkantoor zijn om geld terug te krijgen bij Aegean Airlines voor mensen die al wel een ticket hebben geboekt, maar waarvoor de vlucht niet meer wordt uitgevoerd.

Afgelopen nacht om 00.30 uur kregen ondernemers het bericht dat alles offline zou gaan, zowel de website als het call center. Het call center liep via Oscar Stallinga (Reisburo Globus), die TravelPro uiteindelijk niet telefonisch heeft kunnen spreken. “Waarom halen ze alles offline en zijn ze niet bereid om gedupeerden te helpen of in ieder geval netjes te woord te staan”, laten gefrustreerde gedupeerden weten tegenover de redactie van TravelPro. “Gedupeerde klanten kunnen volgens mij gewoon fluiten naar hun ticket.”

Boze retailers vinden het dubieus dat het er volgens hen op lijkt dat Van der Poel zegt dat het moeilijk is de vakantieganger voor Griekenland te laten kiezen. Alle tickets zijn betaald via een factuur of iDeal-koppeling en kunnen volgens ingewijden als verloren worden beschouwd. De accommodaties staan op een derdengeld-rekening waarvan aangegeven wordt dat deze worden terug betaald. Over restitutie van de betaalde tickets wordt niet gesproken.

“Het is dus de vraag waar al het geld is gebleven van de mensen die hebben geboekt. De luchtvaartmaatschappij heeft in een officiële verklaring laten weten dat zij niet meer wensen te vliegen vanwege ‘inability to meet financial obligations’. Daarmee heeft de airline niet gezegd dat ze niet meer kunnen vliegen omdat Van der Poel niet meer kan betalen. Daarmee zou de operatie ontbonden worden vanuit de airline zijde. Dat betekent dat Van der Poel de reeds geboekte vluchten niet hoeft af te rekenen, dus er zou nog een vorm van vergoeding in moeten zitten. Ook al is die maar klein wellicht”

Eind vorige maand liet Van der Poel al tegenover RTV Drenthe weten dat het slecht ging met de verkoop van Corfu. In juni werden op een gegeven moment alle vrijdag-vluchten uit het schema gehaald en werden er alternatieven geboden aan de klanten. Volgens Van der Poel zaten de vliegtuigen in juni voor 50% tot 60% vol, maar liet diezelfde Van der Poel eind juni tegenover de provinciale tv-zender weten; “De komende maanden zijn er voldoende tickets verkocht”….

Het is niet de eerste keer dat Van der Poel een dergelijk probleem veroorzaakt. Bij een eerder opgezette operatie van Maastricht naar Ibiza ging het ook al fout. Nog eerder zorgde Van der Poel met Olympia Reizen voor een schade van meer dan zeven miljoen euro. “Het is niet verbazingwekkend als je kijkt naar wie de eigenaar van de club is. Hij heeft in het verleden de SGR en zijn leveranciers ontzettend veel schade bezorgd. Toen Transavia uiteindelijk weigerde nog langer voor Olympia te vliegen omdat de beloofde betalingen uitbleven, was Van der Poel zelf al met de noorderzon naar Florida gevlucht. Honderden van zijn klanten strandden toen op Schiphol en op de bestemmingen. Toen hij weer in business wilde komen, heb ik gezegd dat ik dat ongepast vond, gezien zijn verleden. Hij heeft nooit verantwoording afgelegd voor zijn handelen rondom het faillissement van Olympia en opeens was hij terug”, aldus Steven van der Heijden. Hij benadrukt tegenover TravelPro het bijzonder te vinden dat er nog ondernemers te vinden waren met Van der Poel in zee zijn gegaan. Ze hadden beter moeten weten.”

© 2015, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

VX Rotterdam & VX Maduro Travel winnen One Happy Winactie

Volgende bericht

Lees TravelPro webmagazine #2

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.