Na ruim 25 jaar een reisbureau aan huis te hebben gehad in Budel, vond Riks de Jong (TravelXL at Home) het tijd voor een nieuw pand, nieuwe naam én nieuwe woning, maar dat laatste terzijde. Het nieuwe reisbureau aan het Capucijnerplein in zijn vertrouwde Brabantse dorp wordt op 3 september officieel geopend, en dat alles met het oog op de toekomst.
In het centrum van Budel, dat overigens flink aan het renoveren is, kan je niet om Reisbureau De Kempen heen. Wie Riks een beetje kent, weet dat dat sowieso lastig is. Uiteraard positief bedoeld, want hij is een graag geziene inwoner én ondernemer in het dorp. In 30 jaar reisbranche, waarvan 25 jaar een eigen onderneming, heeft hij een groot en trouw klantenbestand opgebouwd, dat niet alleen uit inwoners van Budel bestaat. “Onze klanten komen uit het hele land en dat vind ik fantastisch.”
Afbouwen
Tegelijkertijd betekent 30 jaar reisbranche vaak ook dat er langzaamaan wordt gekeken naar het welverdiende pensioen. Voor Riks geldt dan ook van ‘opbouwen’ naar ‘afbouwen’. Hij vertelt: “Daarom ook de verhuizing naar een andere en grotere plek. Ruim 25 jaar werkten we vanuit onze verbouwde garage, dat overigens aan niets ontbrak en een eigen ingang had, maar te klein werd. Mijn vrouw en ik hoorden dat er een pand met appartementen en winkels werd gebouwd in het centrum van Budel. Dat vonden we beiden zeer interessant. Over een paar jaar verwacht ik afscheid te nemen van het reisbureau en dat verkoopt beter als het niet bij iemand aan huis is gevestigd. Daarnaast wilden we kleiner gaan wonen, dus nu wonen we niet meer naast het reisbureau maar er boven. Eerlijk gezegd, is die extra ruimte – letterlijk en figuurlijk – heel fijn. Het reisbureau is een stuk groter en overzichtelijker, en dat werkt veel prettiger. Een voorbeeld: we moesten telefoongesprekken vaak op elkaar afstemmen, en nu hoor ik de anderen bij wijze van spreken niet eens praten. De ruimte is ook geschikt voor bestemming- of productavonden voor klanten, die wil ik elke maand een keer gaan houden. Maar ook, privé en werk zijn nu iets meer van elkaar gescheiden.”
De Kempen
Naast de grootte van het reisbureau valt ook de nieuwe naam op. ‘Riks de Jong’ heeft plaatsgemaakt voor ‘De Kempen’. “Ook weer met het oog op een verkoop, want een reisbureau dat een naam van een persoon draagt, verkoopt minder goed. We zitten hier midden in de Kempen, het vliegveld heet ook zo, en daarom vind ik het een goede naam voor het reisbureau. Maar ik denk dat veel klanten voorlopig nog blijven zeggen dat ze hun vakantie bij Riks hebben geboekt, en daar is natuurlijk niets mis mee.” De verhuizing naar hartje Budel brengt ook nieuwsgierige dorpelingen met zich mee. “De mensen staan midden op straat stil om het reisbureau eens flink in zich op te nemen. Dat is wel even wennen, maar het zorgt ook weer voor nieuwe klanten en dat juich ik natuurlijk alleen maar toe.”
Toekomst
Op de vraag in hoeverre Riks daadwerkelijk bezig is met afbouwen, antwoordt hij: “Ik wil nog niet stoppen en ga dat voorlopig ook nog niet doen, maar ik moet natuurlijk wel naar de toekomst kijken. Ik richt me nu voornamelijk op de groepsreizen die we zelf organiseren en waarop we meegaan als reisleiding. Dat is ongelooflijk leuk en dankbaar werk. De deelnemers ontbreekt het aan niets en ze worden totaal ontzorgd. Daarnaast vertegenwoordig ik het Duitse Lifecard Travel Assistance (LTA) op de Nederlandse markt. Dit is een fantastische reisverzekeraar met een heel goed en eerlijk product met de minste voorwaarden dat al goed wordt opgepakt door de reisbureaus, maar dat kan nog beter. En natuurlijk boek ik ook nog wel andere reizen, we zijn één van de zes best verkopende samenwerkingspartners van het Duitse AnexTour in Europa en we staan in de top vijf wereldwijd dat het luxueuze Selectum Hotels en Resorts verkoopt. Daar ben ik vanzelfsprekend heel erg trots op, maar we moeten er ook voor waken dat consumenten denken dat we alleen Turkije aanbieden, dat gebeurt nu wel eens te vaak. We bieden natuurlijk de hele wereld aan.” Om die woorden kracht bij te zetten, heeft Riks twee nieuwe medewerkers, Manoah Somers en Luca van Aken, aangenomen die ervoor gaan zorgen dat het totale aanbod online een stuk zichtbaarder wordt. Het team bestaat verder uit Anja Heijman en Kyra Kissen die op het reisbureau werken. Peggy-Joan Ziemann die vanuit het Budelse pand AnexTour op de Nederlandse markt vertegenwoordigt en Sophie van der Straaten gaat Riks helpen met het vermarkten van LTA. “Samen met dit fantastische team kan ik mijn tijd beter indelen, ik zit te denken aan 50% reisbureau, 20% LTA, 20% XpertLounge en 10% nog vrij te besteden.”
Eigen groepsreizen
Terug naar de groepsreizen die hij organiseert voor zijn klanten. Het begon met een reis naar Zuid-Afrika, daarna werd het Indonesië en dit jaar gaan er maar liefst twee groepsreizen, één naar Oost-Turkije en één naar Istanbul, en voor volgend jaar staan Colombia en Doha op de planning. “Ik speelde al langer met de gedachte om exclusieve groepsreizen voor mijn klanten te organiseren. Dat de eerste naar Zuid-Afrika ging, was een gemakkelijke en wellicht voor de hand liggende keuze. Ik ben namelijk de enige in Nederland en België die Makutsi Safari Springs mag vermarkten. Dit is een fantastische accommodatie, zeker voor mensen die in korte tijd de Big Five en nog meer willen zien. Hiermee kan ik mijn klanten echt een mooie, maar rustige (groeps)rondreis, uiteraard met leuke excursies, aanbieden. Dit zaadje is ooit bij mij gepland, en een paar jaar geleden heb ik de reis helemaal uitgedacht en in elkaar gezet.” Riks hield een informatieavond op het reisbureau en voor hij het wist zat de reis vol. Het werd zo’n groot succes en dat smaakte naar meer. “Maar ook doordat deelnemers telkens vroegen waar de volgende groepsreis naartoe ging, ben ik gaan doorpakken. Ik moet ook zeggen dat ik het heel leuk vind om dit soort reizen van A tot Z in elkaar te zetten met vluchten, accommodaties, excursies et cetera, maar ook de samenwerking met de lokale agenten vind ik erg leuk, en hiermee wil ik zeker meer gaan doen.”
Artiestenreizen
Riks staat ook bekend om zijn artiestenreizen naar Turkije, die enorm populair waren. Ook zo’n reis die hij met veel plezier van A tot Z in elkaar zette. Hij zorgde voor vervoer naar de luchthaven, vluchten, accommodaties en elke avond livemuziek van verschillende artiesten op telkens een andere locatie in Alanya. Het waren reizen waar nog lang over werd nagepraat, maar ook reizen waar Riks vorig jaar mee is gestopt. “Je moet stoppen op het hoogtepunt. Vorig jaar reisden er 300 personen en de meest favoriete artiesten mee naar Club Paradiso in Alanya, de accommodatie waar het allemaal begon. Het was de kers op de taart van het 25-jarige jubileum van het reisbureau. Mooier konden we het niet maken, maar het kostte ook enorm veel energie en tijd, en daarom heb ik hier nu afscheid van genomen.”
“Die pakkende zin heb ik zelf verzonnen en is natuurlijk tweeledig.
Mooi toch?”
Cafetaria
Een van de kwaliteiten die je als ondernemer moet hebben, is toch wel durf. Riks is een lefgozer pur sang. Ruim 30 jaar geleden verruilde hij zijn werk de stationscafetaria in voor het reisbureau. ‘Het werken in de cafetaria was niet goed voor me, ik wilde, maar ook zeker op aanraden van mijn vrouw, van mijn hobby’s – waar reizen er een van is – mijn werk maken. Ik heb mijn SEPR-diploma gehaald en ben begonnen op het reisbureau van Friedel de Kleermaeker in Budel, dat later Rottink werd. Daar heb ik zo’n vijf jaar gewerkt, daarna ging ik aan de slag bij HTC Reizen. Door 9/11 ging het zo slecht met HTC Reizen dat er werd gekozen om te stoppen zonder failliet te gaan. Toen ben ik voor mezelf begonnen bij André Hogeling als Nederlands Vakantieconsulent. Niet veel later verschenen Ronald Raadsheer en Peter van Limburg in de media met het TravelXL-concept, en dat leek me wel iets. Ik ben uiteindelijk een van de eerste ZRA’s geworden die aangesloten zijn bij TravelXL at Home. Ik val onder TravelXL Reisbureau de Ruwert in Oss en dat bevalt me hartstikke goed.”
Slogan
Te pas en te onpas roept hij: ‘Ik was er al, voor u’. Een slogan waar Riks enorm trots op is, en die ook in rode neonletters op de muur van zijn nieuwe reisbureau is geschreven. Riks: “Mooi toch? Die pakkende zin heb ik zelf verzonnen en is natuurlijk tweeledig. Ik krijg regelmatig de opmerking van collega’s dat ze er een beetje jaloers zijn.”
Riks’ meiden
Riks is ongelooflijk trots op zijn ‘meiden’, waarmee hij samen Reisbureau De Kempen runt en hem ruimte en vrijheid geven, zodat hij ook eens een middagje iets anders kan doen. Anja werkt al sinds jaar en dag in de reiswereld, ging er vanwege corona even uit, maar is weer terug. Anja: “Toen Riks belde of ik bij hem wilde komen werken, was het antwoord simpel en zei ik zonder enige twijfel: ja. Eenmaal in de reisbranche, dan blijf je vaak of kom je er weer terug. Ik dus ook. Ik heb het heel erg naar mijn zin bij Riks. Ik krijg veel vrijheid en verantwoordelijkheden en zit daardoor helemaal op mijn plek, zeker in dit prachtige, mooie en groter pand.” Kyra is de benjamin van het stel, kwam binnen als stagiaire marketing en communicatie en werd al snel besmet met het reisbureauvirus. Volgens Riks boort zij vanwege haar jonge leeftijd een andere doelgroep aan. Riks: “Ze ontwikkelt zich heel snel en ik zie echt potentie in haar. Zelf is ze nog een beetje zoekende welke kant ze op wil, maar ik geloof in haar.”