American Airlines, Transavia en KLM hebben de ‘Schiphol Aviation Awards’ gewonnen, die de luchthaven jaarlijks toekent aan klanten en zakenpartners die een bovenmatige prestatie hebben geleverd of bijzondere projecten hebben geïnitieerd. Birgit Otto (Chief Operations Officer & Executive Vice President Royal Schiphol Group) reikte de prijzen afgelopen week uit in het O.T.-gebouw, de thuisbasis van de sneeuwvloot van Schiphol.

Business partners konden dit jaar in vier categorieën in aanmerking komen om als winnaar uitgroepen te worden. De strijd ging in elke categorie tussen drie genomineerden die op originele wijze aan de zaal bekend werden gemaakt. De presentator op het podium schakelde over naar een Schiphol-reporter ergens op het luchthaventerrein die de genomineerden bekend maakte. In de zaal vloog vervolgens een drone naar de respectievelijke winnaars waarna zij uit handen van Birgit Otto de award in ontvangst namen.

American Airlines ontving de ‘Best Passenger Airline Award 2017 – Intercontinental’. De luchtvaartmaatschappij heeft met Dallas/Fort Worth een nieuwe bestemming toegevoegd aan het netwerk van Schiphol. American Airlines is een vooruitstrevende partner bij innovatieve projecten en zet zich in bij transparantie enhet delen van gegevens. Door zich aan te sluiten bij het systeem voor selfservice drop-off handhaaft de luchtvaartmaatschappij haar leidende positie op het gebied van snelle en efficiënte afhandelingsprocessen. American Airlines nam het op tegen Jet Airways en KLM.

Transavia werd uitgeroepen tot ‘Best Passenger Airline Award 2017 – Europe’, dat met Katowice en Tirana het mainport netwerk met twee nieuwe bestemmingen heeft versterkt. Daarnaast opende de airline zes nieuwe Europese routes: München, Helsinki, Belgrado, Zürich, Ljubljana en Sofia.Verder heeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappij niet alleen flink bijgedragen aan transparantie en gegevensuitwisseling, maar ook een goede score behaald in innovatie, bijvoorbeeld met een betere verwerking van handbagage. De overige genomineerden waren easyJet en KLM.

KLM was winnaar van de ‘Sustainability Award 2017’. Binnen de bedrijfsvoering van de airline wordt steeds meer aandacht besteed aan duurzaamheid. In dat kader heeft de maatschappij grote stappen gezet naar een vermindering van haar ecologische voetafdruk. Een treffend voorbeeld daarvan is de vernieuwing van de vloot, waarbij de Boeing 747 wordt uitgefaseerd en afscheid wordt genomen van de Fokker-toestellen. Ook het gebruik en de verdere ontwikkeling van biobrandstof zorgen voor een lagere uitstoot. Op de grond geeft KLM het goede voorbeeld door de overstap te maken naar het gebruik van elektrische werktuigen, waarbij goede resultaten worden behaald. De twee andere genomineerden waren Vanderlande en TUI Fly.

KLM Cargo won de prijs voor ‘Best Cargo Airine Award 2017’. De luchtvaartmaatschappij is een belangrijke speler in de Cargo Community-projecten van Schiphol. KLM-Cargo investeert sterk in data optimalisatie, planning en het verbeteren procedures. De airline neemt een koppositie in bij belangrijke projecten. Qua vliegtuigbewegingen en vrachtvolume is KLM de grootste vrachtmaatschappij van Schiphol. KLM Cargo ging in deze categorie Turkish Airlines en AirBridgeCargo Airines voorbij