Nieuws

“Sommige eilandpartners op Bonaire zitten al volgeboekt voor deze winter”

Deel dit artikel

Het gaat op dit moment goed met Bonaire, het eiland ziet een gestage groei in het aantal bezoekers. “De toename is zelfs dusdanig dat we reizigers en eilandbezoekers inmiddels sterk adviseren voor vertrek naar Bonaire hun reserveringen te maken voor een huurauto, diner en geplande activiteiten, zoals duiklessen en dergelijke, om de ervaring op het eiland zo goed mogelijk te laten zijn”, laat Miles Mercera (CEO Tourism Corporation Bonaire) weten aan TravelPro.

Mercera: “Daarnaast blijven we oplettend met onze gezondheids- en veiligheidsregels en zien we een daling in het aantal Covid-besmettingen. Daarnaast hebben we nooit zulke aantallen als in Nederland, maar op een klein eiland blijft het oppassen en schieten we bij zes nieuwe gevallen per dag al in de alert-stand.” Op dit moment gelden er nog verschillende maatregelen op het eiland waar reizigers rekening mee moeten houden. “We kijken naar een negatieve Covid-test bij aankomst op het eiland, evenals een volledig ingevuld gezondsheidsformulier dat online door de overheid wordt verstrekt. Als mensen volledig gevaccineerd zijn, vragen we die papieren ook mee te nemen. Je mag en kan op het eiland verder overal vrij bewegen, we hebben geen QR-controles zoals in Nederland. Verder houden we ons uiteraard aan alle geldende regels: goed schoonmaken, handen wassen en waar nodig mondmaskers dragen en afstand houden, al worden mondmaskers bij ons alleen verplicht gesteld op de luchthaven. Voor veranderingen in de geldende regels verwijzen we naar www.bonairecrisis.com.”

Investeringen
Mercera kijkt positief terug op afgelopen zomer. “De bezetting op het eiland was hoog en we verwelkomden ons eerste cruiseschip op 2 september na een afwezigheid van achttien maanden, daarnaast kregen we directe vluchten terug vanuit Amerika naar Bonaire. Deze zomer is er flink geïnvesteerd in upgrades, renovaties en uitbreidingen van het aantal kamers op het eiland (TCB schat een toename van 715 kamers in 2021/2022, wat zal leiden tot een totaal kameraanbod van 2.897 kamers en 1.000 extra banen in toerisme tegen eind 2022). Er wordt dus flink gebouwd en verbouwd qua accommodaties en faciliteiten, daarnaast houden we ons bezig met het verfraaien van veelbezochte gebieden, zoals stranden en onze Kaya Grandi, de kleurrijke hoofdstraat door hoofdstad Kralendijk. Daarnaast gaan we een Tourist Entry Fee heffen, die uiteindelijk diverse verbeterprojecten op het eiland ten goede zullen komen en we zijn begonnen met een Exit Survey, waarbij we vertrekkende eilandgasten vragen naar hun ervaringen en suggesties voor verbetering zodat we in de toekomst nog beter de ‘match’ kunnen maken tussen vraag en aanbod. Verder was er een aantal nieuwe benoemingen bij TCB, naast mijzelf als nieuwe CEO werd ook Robertico Croes aangesteld als strategisch adviseur en hield TCB de allereerste Bonaire Tourism Summit met stakeholders op het eiland, wat zeker voor herhaling vatbaar is.” Kijkend naar komende winter ziet Bonaire een sterke vraag. “We zien een sterke vraag naar Bonaire en voor de piek van het winterseizoen (december/januari) zien we bij sommige eilandpartners al dat ze volgeboekt zitten.”

Streng handhaven
Nu de besmettingen in Nederland stijgen wordt ons land door Bonaire goed in de gaten gehouden. “Nederland is een van onze grootste markten en tevens ons moederland, dus we houden de situatie nauwlettend in de gaten. Uiteraard baart het ons zorgen dat de kaart weer flink rood begint te kleuren en de ziekenhuizen voller raken. Vandaar dat we als Bonaire de inreisregels voor bezoekers streng zullen blijven handhaven en er alles aan doen om de gezondheid en veiligheid van iedereen op het eiland zo goed mogelijk te waarborgen.”

Bonaire Expert
Men is altijd op zoek naar hidden gems en informatie voor het reizen naar en van Bonaire laat Mercera weten. “Reisagenten leren Bonaire steeds beter kennen door de verschillende campagnes die wij als TCB zowel naar de reisagent alsmede de consument doen. De afgelopen periode hebben vele van hen een persoonlijke studiereis naar Bonaire ondernomen. Dat is fantastisch en daar zijn we heel blij mee. We hebben het gevoel dat Bonaire echt op de kaart staat. Er komen nog veel meer momenten van publiciteit, zoals bijvoorbeeld een bekend Nederlands tv-programma. Blijf ons volgen om Authentiek Bonaire te zien. De consument is er inmiddels al weer aan gewend om te reizen naar Bonaire. Men wil ten allen tijden op de hoogte blijven van de inreis-voorwaarden. Kijk op Bonaire Offical Site – Top Destination for Diving and Eco-Activities (tourismbonaire.com). Om onder de aandacht te blijven van de reisprofessionals hebben we recentelijk een pilot programma gelanceerd voor – in eerste instantie – Nederlandse reisprofessionals, Bonaire Expert. Dat is een online programma waarmee we via een korte training de aandacht vestigen op ons mooie eiland en alles wat het te bieden heeft. Daarnaast zijn er geregeld bezoekjes in het land, ofwel door mijzelf, ofwel TCB representatie in Nederland en zijn we uiteraard aanwezig bij grotere vakbeurzen en evenementen.”

‘Inclusive tourism’
Op dit moment ligt de focus vooral op gezondheid en veiligheid. “We monitoren Covid en alle ontwikkelingen op de voet en doen er alles aan Bonaire veilig te houden. Ten tweede: de airlift. We zien extra vluchten in het hoogseizoen vanuit Nederland; KLM heeft extra vluchten toegevoegd en daarnaast hopen we op verdere versterking van het Amerikaanse netwerk. Ten derde willen we ons richten op een duurzame ontwikkeling van onze cruise department: minder massa/kwantiteit en meer kwaliteit; kleinere boten met mensen die meer spenderen en een interesse hebben in natuur en cultuur. Als vierde ligt de focus op ons Tourism Recovery Plan. Dat is enkele jaren geleden opgesteld als een advies aan het eiland en op basis daarvan zijn we nu stapsgewijs verschillende initiatieven en projecten aan het uitrollen. Belangrijkste uitgangspunt daarbij is ‘Inclusive tourism’ waarmee we zoveel bedoelen als het integreren van ons erfgoed, onze lokale bevolking en onze cultuur in het aanbod en initiatieven in de toeristische sector, economisch gezien de grootste steunpilaar van ons eiland.”

Meer lezen over de ABC-eilanden? Lees nu TravelPro 44.

Author


Deel dit artikel
Vorige bericht

Bleichrodt (HAL): "Blij dat Europeanen terug aan boord zijn in de Caraïben"

Volgende bericht

De k..tste plek op aarde

Auteur

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Dylan is begonnen als stagiair bij TravelPro. Na zijn stage kreeg Dylan de kans om te blijven bij TravelPro als lid van de redactie. Tijdens deze periode heeft Dylan zijn Bachelor in Tourism Management gehaald.