South African Airways (SAA) zit in de problemen, want de luchtvaartmaatschappij is volgens diverse media technisch failliet. De Democratische Alliantie (DA) gelooft niet dat de luchtvaartmaatschappij nog kan worden gered door het verkopen van activa.

De grootste oppositie partij in Zuid-Afrika schrijft op haar website dat ze niet verrast is door de berichten in de media dat South African Airways overweegt activa waaronder de vracht- en cateringafdeling te verkopen, om het hoofd boven water te houden, als gevolg van de toenemende schulden van de luchtvaartmaatschappij. Banken zouden hebben besloten geen nieuwe leningen meer te geven aan de airline.

De Zuid-Afrikaanse krant City Press schrijft dat er over het jaar 2018 een verlies zou zijn van $419 miljoen, waarbij de krant zich baseert op interne berekeningen. De krant sprak onder andere met een senior executive van South African Airways. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij heeft City Press laten weten niks over de bewuste documenten te weten, maar liet wel doorschemeren dat er binnenkort bekend wordt gemaakt middels welke strategie de airline de financiële problemen te boven wil komen. Vorig jaar ontving SAA al een kapitaalinjectie van de Zuid-Afrikaanse overheid van €60 miljoen.

De extra verliezen betekenen volgens de Democratische Alliantie dat de belastingbetaler nog meer moet ophoesten om SAA te redden. “De Democratische Alliantie heeft de afgelopen drie jaar steeds volgehouden dat SAA failliet is en dat de luchtvaartmaatschappij zich niet meer uit de schulden kan werken”, aldus de politieke partij. “Ondanks de overheidsgaranties die beschikbaar zijn voor SAA, zijn commerciële banken blijkbaar niet meer bereid aan SAA te lenen. Het ‘nieuwe’ bestuur en de leidinggevenden van SAA zijn niet in staat om een ​​robuust plan uit te voeren om de hoge kosten te drukken, ongebreidelde corruptie uit te roeien en de omzet te laten groeien.”

Volgens de Democratische Alliantie moet er met spoed iemand aangesteld worden met ervaring in de luchtvaartindustrie die de harde financiële beslissingen durft te nemen om de verliezen te stoppen. De partij zegt dat onder het bewind van het ANC er staatsbedrijven failliet gaan als gevolg van corruptie en wanbeheer. Een ander bestuurslid van SAA zou in de Zuid-Afrikaanse media hebben gezegd dat de slechte financiële situatie van de airline grotendeels komt door fraude en diefstal.

In april van dit jaar verlaagde SAA nog het aantal vluchten naar London Heathrow van twee per dag naar één. SAA introduceerde ook nieuwe vliegtuigen op deze route waardoor SAA voor het eerst in meer dan een decennium winst wist te behalen op de route. Volgens het document waar City Press inzage in heeft gehad, zal een herziening van het vluchtschema van de luchtvaartmaatschappij invloed gaan hebben op het aantal vluchten naar Duitsland, Hong Kong, Perth en Buenos Aires. De woordvoerder van SAA liet de krant overigens weten dat de luchtvaartmaatschappij ervan overtuigd is dat het goede traject bewandelt en dat er gestage vooruitgang wordt geboekt.”