Het grote nieuws ligt op straat. Bonnie St. Claire en Frits Wester worden de nieuwe gezichten van de Melkunie-reclames, dit op aanraden van het Trimbos-instituut. En of dat niet genoeg is, wordt Glennis Grace naar verluidt directeur van de Landelijke StichtingTegenZinloosGeweld.

Geloof het of niet, het kan nóg gekker. De ANVR gaat op congres met de trein. Als je denkt dat je alles gehad hebt, ook dat nog!

Ik zie de vileine glimlach van Kaag, Jetten en Paternotte al. Nu bewijzen die klimaatvervuilers die vakanties verkopen het zelf; vliegen hoeft niet, want Duitsland, België en Noord-Franrijk kun je gewoon met de trein doen. Zie je wel, de reisbranche kan innoveren en overleeft het wel. Misschien wat dood hout wegkappen, maar verder geen probleem. Dus Schiphol kunnen we nog wel een tandje sneller afbouwen.

STRIKT GEHEIM

Ik stel voor dat alle congresdeelnemers het strikt geheim houden dat we met de trein gaan. Mocht het uitlekken, dan is het verhaal dat we door de crisissen die ons overkwamen echt geen geld hadden om te vliegen.

Want waarom vliegen we niet? Er gaan dagelijkse lijndiensten van KLM, of anders een charter met een zuinig toestel. Een minuutje of 50. Geen reisadviseur zou de trein aanraden voor zo’n korte ‘werktrip’. Maar het gaat dan ook niet om logica, maar om een duurzaam statement. Niet alleen gaan ‘we’ niet ver, we gaan ook nog eens per duurzame trein. Go green dus.

De goegemeente klapt met goedkeuring. Tuurlijk, greenwashing werkt. Het is Heineken die zegt niet te veel te zuipen, maar stiekem weer wel. Het is de vegan McPlant van de McDonalds bij wie toch echt per dag duizenden koeien de gehaktmolen inlopen. Het woke-volk juicht: de grote boze reiswereld begint het eindelijk te leren. Ik verklap nu al dat we volgend jaar wandelend naar het ANVR-Congres 2023 in Santiago de Compostella gaan.

Waar het echter wringt: een zeer groot deel van de reisbranche is afhankelijk van een goed Schiphol met een groot netwerk met gezonde airlines. Wat zou het mooi zijn geweest als we dat statement hadden gemaakt! Als steun aan Schiphol dat langzaam maar zeker weer opstaat en als support aan de airlines die net van de IC afkomen.

Reizen per vliegtuig is de kransslagader van onze business. En daar moeten we ons sterk voor maken, over in discussie treden en de vele duurzame innovaties delen met het publiek. En dus niet ons publicitair in allerlei bochten gaan wringen voor de schone schijn. Het is een gemiste kans daar nu geen gebruik van te maken. Ook naar Bremen. Juist naar Bremen. We hadden dan de discussie kunnen aangaan over een nog altijd falend Europees treinnetwerk en de noodzaak voor zakelijke connectiviteit. Want zeg eens eerlijk, was u privé met de trein naar Bremen gegaan of toch maar even snel…?

We gaan niet duurzaam op reis, we gaan duur samen op reis.

Tom van Apeldoorn
Uitgever TravelMedia