De NS gaat 17 september vanaf Amsterdam Centraal éénmalig een snellere intercity naar Berlijn laten rijden. De trein brengt passagiers bijna een half uur sneller dan normaal naar de Duitse hoofdstad, daarmee wil de NS symbolisch laten zien dat het mogelijk is om sneller in Berlijn te komen met de trein.

Om sneller in Berlijn te arriveren, slaat de trein éénmalig alle reguliere stops in Nederland over. De normale reistijd is 6 uur 20 minuten – de trein is nu 27 minuten sneller. De eenmalige trein vertrekt om 09:27 uur vanaf Amsterdam Centraal en stopt om 11:16 uur op Bad Bentheim. Vanaf daar rijdt de trein als reguliere intercity Berlijn verder.In Berlijn vindt vanaf 18 september Innotrans plaats. Dit is de grootste railbeurs ter wereld. Aan boord van de speciale trein zijn reguliere reizigers én genodigden die samen met NS CEO Roger van Boxtel naar Innotrans reizen.

Nu NS met snelle treinen rijdt naar Londen, Parijs, Brussel en Frankfurt is het tijd te gaan werken aan een betere verbinding naar Berlijn. Het versnellen van de Intercity Berlijn is niet 1-2-3 geregeld. Een half uur tijdswinst is te halen door op minder stations te stoppen en het overbodig maken van de locomotiefwissel op station Bad Bentheim die veel tijd kost. Voor dit laatste wil NS graag twaalf locomotieven bestellen die ook kunnen doorrijden in Duitsland.

De trein kan in Duitsland mogelijk sneller rijden door het snelle spoor te gebruiken dat er al ligt tussen Hannover en Berlijn. Ook valt veel winst te halen bij een beter ontwerp van de dienstregeling: Hierbij krijgen landelijke en regionale treinen nu vaak voorrang, gedreven door wensen en ambities van landsdelen en steden. Begrijpelijk, maar dit zorgt ervoor dat de Intercity Berlijn vaak op nationale treinen moet wachten.