Thomas Cook wordt begin 2018 geïntroduceerd als exclusief merk bij en voor alle retailpartners. Dit houdt in dat er één exclusief merk wordt gepresenteerd bij retailpartners, waaronder het vlieg- en auto-aanbod vallen. Dit is het resultaat van de nieuwe distributiestrategie die vandaag bekend is gemaakt door Thomas Cook Nederland. Bij deze nieuwe strategie, staat samenwerken met retailpartners centraal, zodat de directe concurrentiestrijd tussen de touroperator en zijn retailpartners afneemt.

“Vanaf januari 2018 wordt er een sterke, maar vooral solide naam aan het productaanbod van de retailpartners in Nederland toegevoegd. Door middel van de nieuwe strategie ontstaat er een sterkere strategische samenwerking met de retailpartners die pakketreizen van het merk Thomas Cook exclusief gaan aanbieden voor verkoop in Nederland. Naast deze sterke merknaam krijgen alle retailpartners een geheel exclusief en uniek product erbij. De toegevoegde waarde is, dat naast de vlucht, hotel en transfer, de bagage standaard wordt toegevoegd voor vliegreizen”, aldus Thomas Cook.

Strategie Neckermann en Vrij Uit
Met het merk Neckermann Reizen gaat Thomas Cook Nederland verder via de eigen directe verkoopkanalen. Naar de positie van Vrij Uit wordt de komende tijd vanuit strategisch oogpunt kritisch gekeken. Het aanbod van Vrij Uit is inmiddels al geruime tijd volledig geïntegreerd in het Neckermann-aanbod en zal derhalve ook in het Thomas Cook-aanbod te vinden zijn.

Carola Hoekstra, Managing Director van Thomas Cook Nederland laat weten: “De keuze om Thomas Cook als exclusief merk bij retailpartners te introduceren is een strategische maar weloverwogen keuze in een zeer concurrerende markt. Nu partners er een sterke merknaam bij krijgen en toegevoegde waarde in het aanbod door middel van extra services zijn er ook geen onzekerheden meer. Wij zijn door middel van deze nieuwe strategie transparant richting onze partners, dat zorgt voor duidelijkheid en vermindert de bestaande concurrentiestrijd. Wij verwachten dan ook samen met onze retailpartners grote en innovatieve stappen te kunnen zetten.”