Travel Challenge, een meerdaagse business course georganiseerd door Reiswerk en partners uit de branche, is terug van weggeweest. Niet alleen studenten, maar ook sprekers en begeleiders zijn enthousiast.

Wegens redenen die de gehele reisbranche trof (corona) vindt momenteel de eerste Travel Challenge sinds 2019 plaats. In samenwerking met het Spaans Verkeersbureau is als uitvalsbasis het Canarische Eiland Fuerteventura gekozen. “Een stuk Spanje dat bij veel Nederlanders nog te veel onbemind is”, zo laat Rosa Vicente Encinas weten. Niet geheel toevallig is de opdracht voor de studenten dan ook het toerisme naar dit deel van het land te promoten.

Hoe? De, in totaal zeven teams, hebben als taak een van de acht aangeboden kavels op Fuerteventura te gaan ontwikkelen. Variërend van een stuk nationaal park tot talloze oude schoolbussen, een nimmer voltooid resort of een vervallen hotel, het zijn slechts een paar voorbeelden waarvoor de studenten een passende doelgroep dienen te vinden en een mogelijkheid tot het vermarkten ervan.

Dat doen de studenten niet alleen. De vierdejaars HBO- en WO’ers met studies op het vlak van Toerisme, Marketing, IT en Data Science staan er niet alleen voor. Deskundigen uit het onderwijs en het werkveld staan hen bij.

Ready? Go!
Vroeg in de ochtend verzamelen we ons op Rotterdam The Hague Airport. Sommigen zijn studiegenoten en vinden elkaar direct, anderen herkennen elkaar van de kick-off dag die in mei gehouden werd op de BUAS in Breda. Enigszins schichtig wordt er naar de professionals opgekeken. Die onzekerheid verdwijnt als sneeuw voor de Spaanse zon, wanneer na aankomst en een buffetlunch het programma van start gaat.

Esther Gathier, Manager bij Reiswerk, trapt met haar welkomstpraatje een reeks aan interessante lezingen af. De toehoorders hangen aan de lippen van eerste spreker Frank Oostdam, ANVR-directeur. Die hen graag op het hart drukt het perspectief te verbreden. Op een luchtige manier zet hij zijn woorden kracht bij door het tonen van filmpjes over apen, kreeften en een olifant.

Met die lessen vers op zak, geeft Nicole van den Bosch (Justcurious) het startsein. The game is on! De spanning is voelbaar, maar tegelijkertijd zijn in een halve dag de deelnemers al gegroeid en spreken de experts vol overgave aan om goed beslagen ten ijs te komen. Een paar uur later zijn de eerste pitches – die via een korte video aan de branche voor worden gelegd – een feit. Na het diner nog een opdracht en dan weten welk team op dag 1 er het beste voorstaat. Morgen weer een dag.

A brand new day
De ene duikt op tijd het bed in, de ander waagt zich in het all-inclusive resort TUI Magic Life Fuerteventura nog aan een cocktail en wat danspasjes. De één wat frisser dan de ander, iedereen is sowieso klaar voor de nieuwe dag. Tijd om de scores op te vijzelen, de ideeën concreter vorm te geven en inspiratie op te doen tijdens een nieuwe reeks presentaties. Peter Spijkers neemt hen mee in de wereld van Design Thinking, terwijl Michelle de Wit van D-reizen en Mikel van Nimwegen van NTG hun kennis aanvullen met een persoonlijk verhaal.

Welk team brengt het beste concept ter tafel en welke student wordt Travel Talent 2023? We gaan er de komende dagen achter komen. We houden je op de hoogte.