De eerste editie van het Travel Congress, dat gisteren plaatsvond in de Jaarbeurs, zit er op. Maar liefst 300 (voornamelijk) betalende deelnemers kwamen af op het nieuwe event met als thema ‘Future Proof Travel: u bent aan zet’. De eerste reacties waren positief met hier en daar een enkele kritische noot.

“Met 300 man is het een groot succes”, zo laat Bart Meijer (Brand Manager Vakantiebeurs) weten aan TravelPro. “Ik ben heel trots op het team en op iedereen waarmee we dit samen hebben opgezet. De opkomst is super. Het werkt klaarblijkelijk dat we de inhoudelijke sessies hebben losgetrokken en voorafgaand aan de beurs doen, waardoor we hier bezoekers van alle rangen en standen ontvangen. De mix van aanwezigen is echt uniek. Van alle kanten kregen we de vraag of we de inhoudelijke sessies, die normaal op de tweede vakdag plaatsvonden, wilden lostrekken van de beursdagen. Ik vind het ook erg gaaf dat er ook een jonger publiek aanwezig is, wat in mijn ogen mede komt door het diverse programma van het Travel Congress.”

Waar de Vakantiebeurs voorheen op de tweede vakdag gratis toegankelijke events organiseerde met sprekers werd er met het Travel Congress voor het eerst een event georganiseerd waarvoor deelnemers een duit in het zakje moesten doen. Met Early Bird tickets van € 175 en € 195 en reguliere tickets van € 249 was die duit behoorlijk, waarmee mogelijk geïnteresseerden die daar moeite mee hebben buiten de boot vielen. Volgens deelnemers aan het Travel Congres was de prijs in vergelijking met congressen voor andere branches zeer laag en waren er zeker de nodige tips uit de presentaties te halen waarmee wellicht de prijs van het entreeticket terugverdiend kan worden.

Met Gerben Hardeman als stuwende kracht vanuit ANVR achter het Travel Congress was te verwachten dat er de nodige aandacht uit zou gaan naar duurzaamheid. Voor een enkeling ging het misschien iets te veel over duurzaamheid, maar het belang ervan wordt over het algemeen wel ingezien. Jeremy Smith, die het congres opende, ging direct in op de potentie die de reisindustrie heeft om blijvende positieve veranderingen aan te brengen, onder andere op het gebied van maatschappij en het milieu

Het Travel Congress werd door een breed pallet van reisprofessionals bezocht, van CEO’s tot product managers en marketing experts, van jong tot oud. “We hadden van tevoren gehoopt op zoveel deelnemers, maar het is natuurlijk altijd spannend of er daadwerkelijk het aantal mensen afkomt op het event. Ik vind het leuk dat er onder de deelnemers zoveel jongeren zijn, nieuwe gezichten. In mijn ogen is het een mooie kick off van de Vakantiebeurs”, zo laat Frank Oostdam (directeur/voorzitter ANVR) desgevraagd weten aan TravelPro. Het Travel Congress een alternatief voor het ANVR-Congres? “Zeker niet”, aldus Oostdam.

De bezoekers van het congres waren gedurende de dag enthousiast over de opzet en de sprekers. Zo werd het als positief bestempeld dat het Travel Congress plaatsvindt voordat de Vakantiebeurs van start gaat, zodat er de mogelijkheid is om aanwezig te zijn. Daarnaast wordt er ook positief gereageerd dat de vakdag plaatsvindt op woensdag en dat de Vakantiebeurs een dag minder lang duurt.

Was men daadwerkelijk tevreden over de sprekers? Was de spreektijd te lang of te kort? Waren de onderwerp divers genoeg? Was de prijs nu wel of niet goed? Voor de organisatie van het Travel Congress zal de enquete waarmee de tevredenheid over het congres zal worden gepolst meer duidelijkheid geven. Meijer: “Als ik hier de vibe voel dan is iedereen enthousiast. Uiteraard zijn er altijd verbeterpunten en wat dat betreft ben ik benieuwd naar de feedback die we gaan krijgen.” Travel Congress hét event als ‘warming up’ voor de Vakantiebeurs? De eerste klap die gisteren werd gegeven, is waarschijnlijk een daalder waard. De datum voor 2020 is in ieder geval al bekend: 14 januari.

Sprekers tijdens het Travel Congress waren onder meer Danny Mekic (Technology & Innovation Expert), Duncan Stutterheim (Founder ID&T), Jeremy Smith (Author: Transformation Travel), William Price (Digital Marketing Maverick), Vincent Thamm (Schiphol Group), Inca Pieter (KLM Royal Dutch Airlines), Linda Volkers (Rijksmuseum), Tessa aan de Stegge (Trendwatcher & Trendstrateeg) en Jos Vranken (Holland marketing-NBTC).