“KLM, Schiphol, NS, Prorail en de vervoersregio zijn het eens over een plan met betrekking tot treinstation Schiphol dat goed zou kunnen functioneren. De grove schetsen van hoe het eruit kan komen te zien die zijn er al, maar de precieze tekeningen zijn er nog niet. We zijn nu bij de vraag wie wat moet betalen en dat gaat om tientallen miljoenen, maar ik verwacht dat er de komende maanden meer duidelijkheid over komt”, dat heeft Pier Eringa (president-directeur ProRail) vandaag gezegd op Radio 1.
“We moeten zorgen dat er een adequaat station komt bij Schiphol dat het groeiend aantal reizigers aankan. Dat kan op een andere plek, maar op de huidige plek kan je ook nog heel veel doen”, aldus Eringa. “De discussie of Schiphol wel of niet op de huidige locatie moet blijven die gaat boven mijn pet, maar het is van belang dat er straks geen gevaarlijke situaties ontstaan waarbij er mensen van het perron vallen doordat het er te druk is. Station Schiphol moet zo snel mogelijk worden aangepakt, dus er moet belastinggeld gestoken worden in de aanpak van het station. De trein is een duurzaam en goed alternatief voor luchtvaart en dan moet je niet piepen over een goed station, want dat hoort nu eenmaal bij een goede luchthaven. Het is goed dat we ook in een goed treinstation bij Schiphol tientallen miljoenen investeren om op die manier de trein de kans te geven om een alternatief te zijn voor korte afstandsvluchten en om Schiphol goed bereikbaar te houden. Waarom zouden we grote parkeerterreinen rondom Schiphol aanleggen, terwijl je met de trein heel goed uitkomt in een hal die je heel snel brengt bij de juiste plek op Schiphol.”
“Voordat er daadwerkelijk gebouwd gaat worden, moeten we het met een aantal partijen die er belang bij hebben eens worden en dan zijn we weer een aantal jaar verder. Dat is nu eenmaal het lot van infrastructuur en daarom kan je niet vroeg genoeg beginnen om aan te geven wat er nodig is, vandaar nu al de oproep om te investeren in infrastructuur voor de toekomst. Wij vinden dat er ook geïnvesteerd moet worden in de HSL, zodat het een serieus hoge snelheidstraject kan worden. Het gaat om een paar honderd miljoen en ik snap het dat mensen vinden dat er al zoveel geld is geïnvesteerd in de HSL, maar als we dat niet doen, dan blijven we ermee sukkelen. Helaas heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven al aangegeven dat er niet in de HSL geïnvesteerd gaat worden.”
Eringa laat weten dat wanneer hij vanaf Schiphol vertrekt hij zeker met de trein naar de luchthaven gaat. “Ik vind het er met name druk, maar ik vind dat het beeld dat Schiphol een onbetrouwbaar station niet meer klopt. Het aantal storingen bij Schiphol is behoorlijk teruggelopen waardoor de trein een heel betrouwbaar en goed alternatief is om te nemen. Het is een fantastische combinatie (trein-luchthaven), daar moeten we zuinig op zijn.” ProRail liet vandaag weten dat treinen minder vaak stil stonden in 2018. Het aantal grote(re) storingen is met 10% afgenomen. Ook reden er meer treinen op tijd. In 2018 was dat 91,4%. In 2017 was dat nog 90,5%. Nog nooit eerder reden de treinen in Nederland zo punctueel. De prestatie houdt Nederland steevast in de wereldwijde top 3 van spoorlanden naast Japan en Zwitserland. Eringa: “Het risico is dat men in Den Haag denkt dat het best wel lekker gaat met het spoor en dat men daar niet meer zo snel de portemonnee voor zal treken, maar mijn boodschap is dat de toekomst van het spoor juist nu heel serieus genomen moet worden. Ik vind dat rails nog niet hoog genoeg op de agenda staat in Den Haag.”