FlixBus gaat in de Verenigde Staten de strijd aan met partijen als Greyhound en Megabus. Het Duitse bedrijf gaat haar Amerikaanse hoofdkantoor vestigen in Los Angeles.

“Op de Amerikaanse mobiliteitsmarkt vindt momenteel een belangrijke verandering plaats, waarbij het openbaar vervoer en duurzaam reizen steeds belangrijker wordt. Wij willen daar als Flixbus onderdeel van uitmaken en als goedkope en milieuvriendelijke aanbieder een alternatief bieden aan de Amerikaanse passagiers”, aldus André Schwämmlein ( Flixbus-oprichter en CEO).

In Europa is Flixbus een inmiddels gevestigde naam met een naar eigen zeggen unieke businessmodel dat gebaseerd is op een nauwe samenwerking met de lokale middenstand en zo de lokale economie weet te bevorderen. Op de Amerikaanse markt wil FlixBus op dezelfde manier aan de slag gaan als dat het in Europa doet.

FlixBus laat weten dat er al een klein team verantwoordelijk is voor het opzetten van het Amerikaanse hoofdkantoor. Ondertussen blijft het bedrijf ook op de Europese markt uitbreiden. Alleen al op de Duitse markt komen er ongeveer 140 nieuwe haltes bij op het groene netwerk met extra stopplaatsen in grote steden zoals Hamburg, München en Wenen, maar ook vooral in de landelijke gebieden. Daarnaast zullen er in 2018 veel nieuwe verbindingen richting Scandinavië worden gerealiseerd.

“We willen slimme en groene mobiliteit bieden voor iedereen. Alleen met een goed functionerende Europese markt kunnen we succes in de Verenigde Staten hebben”, aldus Schwämmlein. In Nederland is FlixBus dit jaar onder meer gestart met een verbinding vanaf en naar Schiphol, waarover TravelPro sprak met FlixBus-directeur Benelux Jesper Vis.