Al een paar weken heb ik geen column geschreven, even te druk gehad (en nog steeds) om onze cliënten door deze storm te helpen en voor hen begrip te tonen in deze moeilijke tijd.

Maar mijn ergernis heeft het toch overwonnen en zo klim ik aan het einde van de zoveelste lange werkdag vanuit de tuin toch nog maar even in de virtuele pen.

Of je nu Ben Smit heet of Booking.com, Action of John van de Mol, allemaal hebben ze wat gemeen met elkaar. Het zijn allemaal partijen die op handige wijze gebruik willen maken van wat deze crisis ook voor kansen geeft.

Niets nieuws onder de zon, al eeuwen gaat het zo en daar hebben we ook het gezegde ‘de ene zijn dood de andere zijn brood’ aan overgehouden’.

Maar dit alles is natuurlijk een kwestie van fatsoen, immers al deze partijen zijn uitermate goed af en dat geldt zeker niet voor de vele ondernemers in de reiswereld en daarbuiten.

Wat mij betreft wachten we de afloop van deze crisis af en gaan dan eens met elkaar het debat aan of we nog wel behoefte hebben aan dergelijke ondernemingen en hun leiders.

Ik ben in ieder geval van mening van niet.

Als je van deze samenleving alleen wilt parasiteren in tijden als deze dan ben je geen knip voor je neus waard.

Benno Friedberg
Advocaat
Friedberg & Mahn
advocaten.mediators