Social media neemt een steeds belangrijkere rol in bij de keuze voor een vakantiebestemming, dat blijkt uit onderzoek door dé VakantieDiscounter. Inmiddels blijken we meer waarde te hechten aan de foto’s en verhalen op deze platformen dan aan de ervaringen van familie en vrienden.

Het gros van de Nederlanders laat zich bij de keuze voor een vakantiebestemming echter leiden door de weersomstandigheden. Vakantiegangers beoordelen het weer met een 8,9 op een schaal van 1 tot 10, gevolgd door een goede prijs/aanbieding (8,6) en veiligheid (8,3).

Zaken die een minder grote rol spelen in de keuze voor een vakantiebestemming zijn praktische zaken als de taal (4,5) en het verkrijgen van de juiste reispapieren (4,3). En hoewel veiligheid genoemd wordt als een van de belangrijkste topics, blijkt men de benodigde vaccinaties een stuk minder belangrijk te vinden (4,2).

Als de bestemming dan eenmaal gekozen is, wordt er voor het kiezen van de juiste accommodatie vooral gekeken naar de prijs. Daarbij zijn ook de reviews van anderen en de ligging doorslaggevend. Minder waarde hechten we aan het aantal sterren van de accommodatie en – opvallend genoeg – de aanwezigheid van wifi.

Een all inclusive vakantie scoort nog maar nét een voldoende: met een gemiddelde van 5,6 willen we niet per se alles binnen handbereik hebben in ons resort. Liever eten we buiten de deur en ontdekken we de vakantiebestemming.