Nieuws

Dreiging grootste staking ooit bij Ryanair

Ryanair-medewerkers uit vijf Europese landen (Spanje, Italië, België, Portugal en Nederland) hebben tijdens een bijeenkomst in Rome besloten om de aandeelhouders tijdens de vergadering op 20 september op te roepen de Ryanair-directie te dwingen om zich te houden aan het arbeidsrecht dat geldt in de landen waarin de vliegtuigmaatschappij actief is. Ook eisen zij betere arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden dan die nu op hen van toepassing zijn. Als de aandeelhouders geen gehoor geven aan deze oproep, dan volgt eind september een staking in meerdere Europese landen.

De kans is zeer groot dat aanstaande woensdag, 12 september, Duitse Ryanair-piloten gaan staken. De onderhandelingen lopen vooralsnog op niets uit, zo hebben de vakbonden laten weten. Op 13 september gaan vertegenwoordigers van de verschillende cabinevakbonden in Brussel in gesprek met vertegenwoordigers van de Europese Commissie. Doel van het gesprek is om aandacht te vragen voor hun positie en aan te dringen op het aanscherpen van richtlijnen die het gedrag van luchtvaartmaatschappijen als Ryanair tegengaan.

Volgens Asmae Hajjari van FNV Luchtvaart zullen dan ongetwijfeld ook Nederlandse werknemers van Ryanair zich bij de staking aansluiten. ‘Ook de mensen in Eindhoven zijn het slechte werkgeverschap van Ryanair meer dan zat. Ryanair hoort zijn personeel fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden te bieden, die gebaseerd zijn op het Nederlands arbeidsrecht. Nu hanteert de prijsvechter in bijna alle Europese landen het Ierse arbeidsrecht, dat veel slechter uitpakt voor de werknemers.’

Medio augustus klapten de onderhandelingen tussen FNV en Ryanair over een cao voor het cabinepersoneel. De vakbond wil dat de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden bij Ryanair naar Nederlands model worden ingericht. Zo krijgt het Ryanair-cabinepersoneel in Eindhoven slecht betaald en krijgt het alleen de gewerkte uren in het vliegtuig vergoed. Het personeel wordt vaak niet doorbetaald bij ziekte en wordt niet betaald voor werkzaamheden voor of na de vlucht. Ook de uren die ze langer moeten werken als gevolg van een storing of vertraging worden niet vergoed.

Het personeel krijgt hooguit 30 euro vergoeding om verplicht 8 uur ‘standby’ te staan in uniform op de luchthaven voor als ze misschien worden opgeroepen. ‘Deze ongehoorde praktijken leiden tot een race naar beneden die moet worden gestopt en ik ben trots op alle Ryanair-medewerkers die dat ook vinden en bereid zijn daarvoor het gevecht met hun werkgever aan te gaan’, aldus Hajjari.

In juli won FNV namens een cabinemedewerkster van Ryanair een belangrijke rechtszaak tegen de vliegtuigmaatschappij. Het Nederlandse gerechtshof oordeelde dat Ryanair de vrouw onterecht op staande voet had ontslagen. Uniek aan de zaak was dat het hof vond dat het Nederlands arbeidsrecht van toepassing is, ondanks dat in de arbeidsovereenkomst staat dat het Ierse recht van toepassing is. Hajjari: ‘Ook na deze uitspraak ziet Ryanair geen aanleiding de bestaande arbeidsovereenkomsten te herzien. Blijkbaar moet alles middels juridische stappen en acties worden afgedwongen bij deze ultra low cost carrier.’

In heel Europa is al tijden grote onvrede onder zowel cabinepersoneel als piloten van Ryanair over de slechte arbeidsvoorwaarden. Op 25 en 26 juli werd er in vier Europese landen door cabinemedewerkers gestaakt. In Nederland werd toen niet gestaakt, omdat FNV toen nog onderhandelingen voerde met Ryanair over betere arbeidsvoorwaarden. De verwachting is dat eind september, naast de genoemde vijf landen, zich cabinemedewerkers en mogelijk zelfs piloten uit andere Europese landen gaan aansluiten bij de stakingen.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Noorwegen kijkt terug op een succesvolle evenementenreeks

Volgende bericht

'Monster storm' Florence: 1 miljoen Amerikanen op de vlucht

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.