Nieuws

“Geen reden om niet ook accijns op kerosine te heffen”

Steven van der Heijden (CEO Corendon) vindt dat er geen reden is om niet ook accijns op kerosine te heffen. “Ik word binnen de luchtvaartsector wel een klein beetje als een milieuactivist gezien. Ik vind het reëel dat de luchtvaart belast wordt voor de vervuiling die het veroorzaakt. Brandstoffen voor andere vervoerssoorten zijn ook belast, dus op zich zou er geen reden zijn om niet ook accijns op kerosine te heffen, maar dat is helemaal iets dat in Europees of zelfs in globaal verband moet gebeuren”, aldus Van der Heijden tegenover Nieuwsuur.

De topman van Corendon laat in hetzelfde programma weten dat hij niet verwacht dat een vliegtaks van € 7 veel effect gaat hebben op het vlieggedrag van de Nederlander. “Op deze manier ga je de luchtvaart niet verduurzamen. Het is een prijsverhoging, maar er zit geen enkele andere doelstellingen achter. Als de Nederlandse regering zelfstandig had besloten om een vliegtaks van € 100 per ticket te gaan heffen, dan zou de Nederlandse luchtvaart binnen de kortste keren in elkaar storten. Een gezin met twee kinderen zou dan € 400 duurder uit zijn, daar heb je dan wel een ritje naar Duitsland of België voor over.”

Van der Heijden laat weten dat er overleg is geweest met het ministerie en dat het voorstel is neergelegd om de vliegtaks per vliegtuig te heffen. “Op die manier had er een duidelijk onderscheid kunnen komen tussen oudere meer vervuilende vliegtuigen aan de ene kant en modernere, stillere en zuinigere vliegtuigen aan de andere kant. Op die manier kan je luchtvaartmaatschappijen stimuleren om met stillere en zuinigere vliegtuigen te gaan vliegen. Wij zijn in de gelegenheid gesteld om te overleggen met het ministerie. Uit de uitkomst blijkt wel dat het ministerie niks met onze suggesties heeft gedaan.”

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Volledige restyling Flying Dutchman

Volgende bericht

City Breaks persdag Baltus ook in Parijs

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.