Op 25 september 2013 ging er een schok door de reisbranche: OAD OUD uit Holten, opgericht in 1924, was failliet. De reiswereld raakte in rep en roer. 1.550 werknemers stonden op straat, duizenden gestrande reizigers moesten worden opgevangen en reizen moesten worden omgeboekt.

Uit diverse bronnen en documenten, die TravelPro in handen heeft, blijkt dat OAD OUD het moeilijk had en derhalve wilde reorganiseren, maar de verstoorde relatie met de Rabobank stond die reorganisatie ernstig in de weg. Volgens het bedrijf op een onmogelijke en bovendien onredelijke manier.

In een reeks van vier artikelen blikt TravelPro terug op de enorme reorganisatieoperatie die uiteindelijk niet voldoende van de grond is gekomen en zoomen wij in op de relatie tussen de destijds tweede grootste allround reisonderneming van Nederland en haar huisbankier, de Rabobank.

De serie ‘Tragedie in Holten’ verscheen de afgelopen weken in TravelPro en ontving veel reacties. Om alle artikelen nog eens in zijn geheel te lezen, is de reeks gebundeld tot een webmagazine.