Het Deense hotelreserveringsplatform Nustay heeft een klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteit. Volgens de Denen handelen Expedia en Booking.com  in strijd met de wet aangezien ze op een systematische manier de concurrentie op de markt beperken, wat commerciële gevolgen heeft voor gelijksoortige partijen evenals voor de consument.

Nustay zegt dat Expedia en Booking.com in de clausule met hotels afspreken dat deze nergens anders een goedkopere tarieven mogen aanbieden, waardoor de prijzen op de markt op een kunstmatig manier hoog worden gehouden. Daarnaast zeggen de Denen dat Expedia
en Booking.com hotels commercieel straffen wanneer deze hun kamers toch lager in de markt zetten bij andere partijen.

‘Expedia verlaagt blijkbaar de rangorde van een hotel op haar website wanneer ze hun kamers op de website van een andere OTA voor een lager bedrag aanbieden dan bij Expedia’, aldus Nustay. ‘Ook Booking.com verlaagt blijkbaar de rangschikking van een hotel waardoor het slecht of niet zichtbaar is op de website.’

Het Deense Nustay beschuldigt Expedia en Booking.com er ook van dat ze hotels en bedbanken actief pushen om Nustay uit te sluiten van bepaalde delen van de OTA-markt door Nustay op een zwarte lijst te zetten. Expedia en Booking.com proberen volgens Nustay op deze manier de toegenomen prijsconcurrentie door Google Hotel Ads te verminderen.