KLM heeft een claim bij Schiphol ingediend voor de schade die de airline heeft opgelopen tijdens de meivakantie. Vanwege de extreem lange wachttijden liepen vluchten vertragingen op en moesten passagiers worden omgeboekt. Volgens KLM was Schiphol gewaarschuwd voor deze drukte, maar deed er te weinig aan. Het bedrag van de claim is niet bekend, maar Pieter Elbers (president-directeur bij KLM) liet weten aan EenVandaag dat de wachtrijen ‘enkele miljoenen’ heeft gekost.

KLM liet tijdens de meivakantie weten de directie van Schiphol tevergeefs op te roepen om adequate maatregelen te nemen. ‘Zowel aan de aanbodzijde (volume beleid) als met betrekking tot de capaciteit (tijdig investeren in pieren, gates en security in plaats van winkels en hotels). Zo zijn er in maart door Schiphol onnodig en onverantwoord nog eens 9.400 slots voor vluchten uitgegeven en kon Schiphol geen concrete korte termijn actie formuleren op de brandbrief van KLM van maart. Het eerdere KLM statement over wanbeleid van Schiphol is dan ook niet lichtvaardig gemaakt. De urenlange wachttijden tijdens deze mei vakantie zijn slecht en frustrerend geweest voor alle passagiers en hebben KLM ook ettelijke miljoenen gekost. De reputatie van luchtvaartmaatschappijen, Schiphol en Nederland is geschaad. De statements van de Schiphol CEO waarin hij zegt dat men de drukte niet heeft zien aankomen en de prognoses van de luchtvaartmaatschappijen niet goed waren, zijn – gezien alle eerdere oproepen van KLM – ongeloofwaardig. Nu Schiphol eindelijk haar tekortkomingen erkent, is het zuur te moeten vaststellen dat blijkbaar eerst deze situatie moet ontstaan voor de directie van Schiphol luistert naar haar klanten en verantwoordelijkheid zegt te gaan nemen.’

Schiphol-topman Jos Nijhuis zegt in een interview met EenVandaag 350 man extra personeel in te zetten om de zomer goed door te komen en trekt meteen het boetekleed aan wat betreft de wachtrijen in de meivakantie. “We hadden meer marge moeten inbouwen in de bezetting van onze mensen. Die les hebben we geleerd en dat gaan we beter doen in juli en augustus. Kan ik garanderen dat er geen lange rijen zijn? Nee, dat kan ik niet. Want er zijn altijd momenten dat er veel meer passagiers zijn dan we verwacht hadden kunnen hebben.”