Joon, de nieuwe dochtermaatschappij van Air France, voert vandaag haar eerste vluchten uit. Momenteel biedt de maatschappij – die zich voornamelijk richt op werkende jongeren ‘wiens levensstijl draait om digitale technologie’ ook wel de ‘nieuwe reizigers’ genoemd – vluchten aan binnen Europa naar Barcelona, Berlijn, Lissabon en Porto. Joon kondigt met de start meteen ook haar nieuwe bestemmingen voor komend zomerseizoen aan.

Vanaf het voorjaar van 2018 breidt Joon haar aanbod uit met zeven middellange- en langeafstandsvluchten vanaf Parijs (Charles de Gaulle): Rome, Napels, Oslo, Istanboel, Cairo (vanaf 25 maart – zeven wekelijkse vluchten), Kaapstad (vanaf 1 april – drie keer per week) en Teheran (vanaf 2 april – drie keer per week). In totaal vliegt Joon voor het zomerseizoen 2018 naar dertien bestemmingen met 228 vluchten per week vanuit Parijs-CDG, naast eerder genoemde bestemmingen vliegt de lowcoster ook naar Fortaleza en Mahé.

Joon moet Air France helpen aan winstgevende groei en een groter marktaandeel. “De dochtermaatschappij werkt met goedkoper cabinepersoneel en bespaart verder op de kosten door een relatief kleine en eenvoudige organisatie”, zegt Jean-Michel Mathieu (topman Air France). Hierdoor kan Joon tickets voor een lage prijs aanbieden. Voor de service aan boord moet apart worden betaald. Wat veel prijsvechters niet hebben, maar Joon wel is een businessclass met uitgebreide service.