Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Irritante gast

Internet maakt alles makkelijker, maar ‘misbruik’ is aan de orde van de dag. Wie van jullie zitten er nog op Facebook? Of maak je je daar niet druk om, net als de nieuwe privacywetgeving waar de reisbranche straks mee te maken krijgt?

Volgens mij zijn er behoorlijk wat reisagenten die het erbij zetten in de boekingsgegevens: ‘Piet en Riet zijn veeleisend’, ‘Jan probeert uit iedere fout een slaatje te slaan’ of ‘mevrouw Hendriksen loopt nogal moeilijk’ en je waarschuwt de touroperator alvast dat ‘Hans een irritante gast is’. Wat als dat straks door een data-lek op straat komt te liggen?

In Nederland lijken we er maar wat makkelijk mee om te gaan, privacy. Het grote data-lek van Facebook was dan ook vooral in het buitenland groot nieuws. Het social mediabedrijf zou haar eigen privacybeleid hebben geschonden door derden toegang te geven tot gebruikersgegevens (zonder dat die gebruikers daar toestemming voor hadden gegeven).

Gegevens van zeker 50 miljoen mensen werden binnengehaald en die werden onder andere gebruikt voor de verkiezingscampagne van Donald Trump. Boeien, maar ook andere partijen/adverteerders zijn op de hoogte van je (Facebook-)gegevens. Een Amerikaanse toezichthouder die de boel onderzoekt, kan per geval een boete van duizenden dollars opleggen. En wat te denken van het grote wachtwoorden-lek.

Met de nieuwe privacywetgeving liggen denk ik alsnog gevaren op de loer voor hen die zich er een beetje afzijdig van houden. Ervan uitgaan dat alles is/wordt geregeld door ‘het hoofdkantoor’ getuigd van een groot vertrouwen.

Volgens mij ben ik niet de enige voor wie het qua regelgeving nogal duizelt. Van wie is de klant? Wie is verantwoordelijk als het misgaat met de privacygegevens? Wanneer moet je gegevens deleten? Welke info is rendabel voor het uitvoeren van de reis?

Persoonlijk zou ik alles zelf helemaal onder controle willen hebben. Beter dan wanneer je als (zelfstandig) reisagent toch een collosale fout maakt waardoor touroperator Pietje een forse boete aan zijn broek krijgt en die daardoor je agentuurovereenkomst opzegt.

Alles is al geregeld in de reisbranche? Zolang ik (maar ook mijn buurman als die een beetje gaat zoeken) nog met een willekeurig ANVR-nummer kan inloggen op websites voor reisagenten heb ik daar toch zo mijn twijfels over. En zo zal het te allen tijde blijven met privacy en veiligheid, nieuwe wetgeving of niet.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

© 2018, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

1 Comment

  1. Dpo
    6 april 2018 at 16:07

    Zo nieuw zijn die privacy regels niet hoor, moest ook de reisbranche, al lang al voldoen. Enkel de boetes worden hoger.

Vorige bericht

Rechter stelt Corendon, TUI en easyJet in het gelijk

Volgende bericht

Tenzing Travel lanceert spaarsysteem

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.