In de periode 20 april tot en met 14 mei reizen naar verwachting in totaal 5,2 miljoen mensen van, naar en via Schiphol. In de officiële meivakantieweek is het aantal mensen dat aankomst en vertrekt 7-8% meer dan in dezelfde week vorig jaar. De drukste dag wordt vrijdag 4 mei, met 226.000 reizigers. Schiphol neemt samen met haar partners op de luchthaven extra maatregelen om ieders vakantiestart zo prettig mogelijk te laten verlopen.

De luchthaven wijst op het feit dat bij vertrek vanaf Schiphol er drie luchthavenpartners verantwoordelijk zijn voor een goede doorstroming van reizigers. Ten eerste Schiphol zelf, die verantwoordelijk is voor de infrastructuur en de securitycontrole van reizigers en hun bagage. Ten tweede de luchtvaartmaatschappijen, die verantwoordelijk zijn voor de check-in. Tot slot de Koninklijke Marechaussee, die verantwoordelijk is voor de grenscontrole. Schiphol onderhoudt intensief contact met deze partners.

Schiphol zet in de vakantieperiode veel extra medewerkers in. Bij de securitycontrole is bijvoorbeeld ruim 20% meer bezetting dan in 2017. Ook elders in de terminal zijn extra veel medewerkers actief, waaronder medewerkers die reizigers wegwijs maken in de terminal, medewerkers waar reizigers terecht kunnen met vragen en bij grote drukte speciale crowdteams om alle passagiersstromen in goede banen te leiden. Daarnaast breidt Schiphol het social media team uit en kunnen reizigers terecht bij het digitale Schiphol Assist, waardoor meer reizigers snel met hun vragen terecht kunnen.

Naast de inzet van extra medewerkers, zijn er twee extra securitylanes in Vertrek 2, bij grote drukte twee extra securitylanes in Vertrek 1 en er komt een apart wachtgebied voor mensen zonder of met weinig handbagage (small bags only). Daarnaast laat Schiphol weten waar mogelijk flexibele teams in te kunnen zetten, er zal een ‘Welcome @ Schiphol’ team aanwezig zijn en kantoormedewerkers zullen helpen op de terminalvloer. Voor wie met de auto komt, kan Drive-Inchecken op P3, waar reizigers van TUI en Transavia hum bagage kunnen inleveren en inchecken en er zal zoals gebruikelijk actuele reizigersinformatie beschikbaar zijn via de Schiphol-app en website.

Voor een zo soepel mogelijk reis, heeft Schiphol ook enkele tips voor en verzoeken aan reizigers. De belangrijkste is om op de adviestijd die hun luchtvaartmaatschappij geeft op Schiphol te zijn. Voor vluchten binnen Europa is dat vaak twee uur van te voren en voor intercontinentale vluchten is dat vaak drie uur van tevoren. Het advies is om niet veel eerder te komen, want dan staan reizigers onnodig in de rij voor vluchten die eerder vertrekken. Andere tips zijn om zo min mogelijk handbagage mee te nemen zodat de securitycontrole sneller gaat, thuis de geldigheid van het paspoort en reisdocumenten te controleren en om de actuele vluchtinformatie in de gaten te houden via hun luchtvaartmaatschappij, de website van Schiphol of de Schiphol-app. Meer tips vinden reizigers op www.schiphol.nl/tips.