Dit weekend worden door medewerkers van Aviapartner, Menzies Aviation en Swissport korte werkonderbrekingen op Schiphol gehouden, dat meldt FNV Luchtvaart. Het werk wordt gespreid over de dag voor maximaal één uur per onderbreking neergelegd. De onderbrekingen vinden plaats op het platform (laden en lossen vliegtuigen), de passageafdeling (check-in balies) en bij de bagageafhandeling.

Het is voor de vijfde keer dat de medewerkers in actie komen voor minder werkdruk en minder strakke roosters, meer loon en meer vaste contracten. Hoewel de onderbrekingen van korte duur zijn, kunnen ze leiden tot vertragingen. Reizigers wordt geadviseerd de websites en berichtgeving van Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen in de gaten te houden en zich bij klachten te wenden tot de afhandelbedrijven of de luchtvaartmaatschappij waarmee wordt gevlogen.
Schiphol moet sociale vestigingseisen stellen

FNV Luchtvaart roept Schiphol op om de moordende concurrentie tussen afhandelbedrijven te stoppen door sociale regels te stellen aan bedrijven die zich op de luchthaven vestigen. Luchtvaartmaatschappijen als Easyjet, Corendon, Lufthansa en TUI besteden de passagiersafhandeling uit aan afhandelbedrijven en zoeken steeds naar het laagste tarief. Uit angst dat werk naar de concurrent gaat, bieden de afhandelbedrijven tarieven aan waar alle rek uit is. Het steeds goedkoper aanbieden, gaat over de ruggen van de werknemers. Het leidt tot zwaardere roosters, hogere werkdruk, weinig tot geen loonsverhoging, veel onzeker werk (flex) en inzet van stagiaires in de productie tijdens de “dure” nachtelijke uren tegen alleen een beperkte stagevergoeding.
Domino-effect

Als in één bedrijf de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden verbeteren, verslechtert tegelijkertijd de concurrentiepositie van dat bedrijf. Met als risico dat het klanten verliest, minder werk heeft en werknemers moet ontslaan. ‘Een merkwaardig en onnodig domino-effect’, noemt Asmae Hajjari van FNV Luchtvaart dit. ‘Het werk verdwijnt namelijk niet, sterker nog: het werk op Schiphol neemt toe. En toch zien we dat werknemers met een vast contact worden ontslagen bij het afhandelbedrijf dat de klant verliest. Vervolgens gaan ze als uitzendkracht tegen slechtere arbeidsvoorwaarden weer hetzelfde werk doen bij het bedrijf dat de klant binnenhaalt. Er werken 65.000 mensen op Schiphol, waarvan er slechts 2.000 in dienst zijn van Schiphol zelf. De impact van het stellen van sociale vestigingseisen aan andere bedrijven is dus groot.’
Samen sterker

Omdat de bedrijven de werknemers op deze manier in een race naar beneden duwen, hebben de grondstewardessen, bagagesjouwers en platformmedewerkers van drie verschillende bedrijven besloten gezamenlijke eisen te stellen aan hun werkgevers en daar samen actie voor te voeren. Bovendien voorkomen de medewerkers hiermee dat ze tegen elkaar worden uitgespeeld.

De afzonderlijke cao-onderhandelingen met Aviapartner, Menzies Aviation en Swissport zijn stukgelopen op loon, werkdruk en roosters. In de afgelopen weken hielden de medewerkers al stiptheidsacties en werkonderbrekingen. Maar de werkgevers blijven onwillig om samen met de FNV te komen tot een sterkere marktpositie en betere arbeidsomstandigheden en -voorwaarden, ondanks dat zij zeggen dat de verschillen tussen hen en FNV Luchtvaart klein zijn.