Wat we in ons land kennelijk maar niet willen accepteren, is dat we onze nationale trots, de KLM, voor een appel en een ei verkocht hebben aan een voormalige Franse concurrent, Air France.

Daarmee is de KLM dus gewoon een onderdeel geworden van Air France. En daarover hebben wij niets meer te zeggen anders als via het middel van de aandelen. En ook daar heeft de Nederlandse overheid nauwelijks enige zeggenschap nu zij een kleine aandeelhouder is.

Waarom de constructie zo opgezet is en waardoor het lijkt dat de KLM Nederlands is, heeft alles te maken met bilaterale vliegrechten waarbij de eigenaar van de luchtvaartmaatschappij een duidelijke binding met een verdragsland moet hebben, wil zij gebruik kunnen maken van de routerechten.

Helder moge het zijn dat de toenmalige politieke bestuurders het beste met de KLM voorhadden. Zo stellen zij althans. Helder is ook dat deze zelfde overheidsdienaren ons niet het hele verhaal hebben voorgehouden.

En daar wringt de schoen, immers, wij als Nederland en wij samen als Nederlandse overheid, hebben niets te zeggen over een Franse onderneming. Zelfs al wil men in Den Haag anders doen voorkomen en iedere keer heeft het de schijn daarvan.

Maar laten we ons niets wijsmaken, de Pavlov reacties in Den Haag zijn slechts bedoelt om ons gepeupel tevreden te houden. Alle spoedreisjes van onze minister kunnen beter betiteld worden als snoepreisjes, want meer dan op bezoek gaan naar Parijs is er niet bij.

Ik vraag mij al jaren af welk dealtje er op de achtergrond met de Fransen is gemaakt toen de KLM werd verkocht.

Met deze vennootschapsrechtelijke werkelijkheid moeten we dus leven en logisch dan ook dat de CEO van de KLM (en ook het door de politiek naar voren geschoven RvC lid) aangeeft dat het losmaken van de KLM uit de structuur met Air France niet gewenst is.

In mijn visie is het ook onmogelijk nu Air France gewoon eigenaresse is en een eigenaresse mag nu eenmaal zelf bepalen of een onderdeel (dochter) al dan niet zelfstandig verder gaat.

En de Fransen gaan hun kip die ieder dag nog gouden eieren legt toch niet slachten, integendeel zelfs. In de huidige -recent vernieuwde constructie- hebben ze alle macht naar Parijs verhuist en zuigen ze alle winsten, zoals een eigenaresse ook mag doen, uit de KLM.

Die winsten hebben ze ook nodig, want anders zou Air France niet meer bestaan.

En dat is dus de werkelijkheid.

Air France heeft met de aankoop van de KLM zich verzekert van een super aankoop die bijdraagt aan de overleving van Air France in de wereld van de luchtvaart.
En onze toenmalige politici wisten dondersgoed wat ze deden, ze hebben er doelbewust voor gekozen om KLM in haar geheel te verkopen en hebbend dat verhaal anders verkocht dan dat het in werkelijkheid was.

Is dat iets nieuws, wel, volgens mij is dat juist het probleem met de politiek in ons land. Men vertelt liever niet waar het op staat, maar doet. Gaat het dan mis, dan komt er wel weer een onderzoek onder leiding van een oud-politicus die weer wat werk nodig heeft.

Ingeval van de KLM heeft men onze nationale trots verkocht, dat wij juist met zijn allen groot hebben weten te maken en groot houden.

Laat de dames en heren in Den Haag dat verhaal nu gewoon eens gaan verkondigen.

Mr. Benno Friedberg
Advocaat

Friedberg & Mahn
advocaten.mediators