Suzanne Kröger (GroenLinks) heeft in de Tweede Kamer wederom opgeroepen om te stoppen met Lelystad Airport.”Het is een prestigeproject dat allang haar glans heeft verloren. Wat leveren 10.000 vluchten per jaar nu daadwerkelijk op?”

“Waarom iets doorduwen dat zoveel gevolgen heeft. De natuur, het klimaat, recreatie, helemaal nergens is rekening mee gehouden. Is Lelystad bedoelt als een vliegwiel voor een snellere groei van Schiphol? Laten we het verlies van lelystad nemen en eerst een discussie over de luchtvaart voeren”, aldus Kröger.

Kröger laat weten dat de publieke opinie zich 180 graden tegen de luchtvaart heeft gekeerd. “De oplossing is niet groei, maar Groen Links wil discussie over de luchtvaart, Schiphol en de regionale airports voeren. Een luchtvaartnota moet er komen.

Wat GroenLinks betreft is groei van Schiphol, waartoe de VVD eerder opriep, niet aan de orde. Kröger: “Wij willen dat onderzocht wordt hoe de bereikbaarheid van Nederland eruit ziet binnen de grenzen van het klimaat, zonder extra uitstoot van co2 .” Kröger liet ook weten dat er tot nu toe met steeds vernuftigere modellen een papieren waarheid wordt gecreëerd om de vluchten van en naar Lelystad Airport aan de regeltjes te laten voldoen. “Ultra-fijnstoffen zijn een ernstige bedreiging en de drukte in het luchtruim zorgen voor steeds meer problemen. Wat GroenLinks betreft komt er een nieuw plan waarin duidelijk wordt op welke manier er zoveel mogelijk Europese vluchten vervangen kunnen worden door treinverkeer waardoor Schiphol als hub voor intercontinentale vluchten kan groeien.”