Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2018 € 6,25 miljard uitgegeven bij webwinkels , een groei van 13% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast wordt er voor heel 2018 een online omzet van € 26,30 miljard verwacht, wat een groei zou betekenen van 17% in vergelijking met 2017. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

“De Nederlandse retailmarkt gaat een interessant jaar tegemoet”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Zo heeft de nieuwe privacywet natuurlijk impact op de bedrijfsvoering van retailers en zorgen innovatieve ontwikkelingen uit binnen- en buitenland ook voor de nodige uitdagingen. Deze positieve cijfers voor 2018 laten zien dat de Nederlandse online-retailmarkt hier goed mee om kan gaan en vooral zal profiteren van deze veranderingen.”

Van de € 6,25 miljard aan online consumentenbestedingen is € 3,30 miljard besteed aan producten en € 2,95 miljard aan de online aankoop van diensten. Hiermee groeien de online bestedingen aan producten harder (+16%) dan de online bestedingen aan diensten (+10%) ten opzichte van Q1 2017. In totaal zijn er in de eerste drie maanden van 2018 51,98 miljoen aankopen gedaan (+17%). Hierbij is de groei van aankopen van diensten juist groter (+23%) dan die van producten (15%). Ook voor de rest van het jaar wordt een verdere groei van het online kanaal voorspeld. Naar verwachting groeien de online bestedingen door Nederlandse consumenten in 2018 in totaal met 17% naar € 26,30 miljard. Om dit bedrag te bereiken doen de Nederlandse consumenten in 2018 naar verwachting zo’n 240 miljoen online aankopen (+19%).