Nieuws

Schiphol: focus op passagiersbeleving en veiligheid

Uit de halfjaarcijfers die de Royal Schiphol Group vandaag heeft gepubliceerd, blijkt dat het totaal aantal passagiers is gegroeid met 5,8% naar 37,8 miljoen (HJ 2017: 35,7 miljoen). Ook het aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol, waar het maximum aantal vliegtuigbewegingen van 500.000 tot 1 november 2020 is bereikt, liet met 5,5% een aanhoudende groei zien; in de zomer is de groei afgezwakt. De groei komt met name doordat luchtvaartmaatschappijen grotere vliegtuigen inzetten en door een hogere bezettingsgraad. Dankzij de extra operationele maatregelen is de drukke zomerperiode goed verlopen.

Dick Benschop, president-directeur van Royal Schiphol Group: “Bij de verdere ontwikkeling van Schiphol heeft veiligheid de hoogste prioriteit. In juli is het convenant getekend voor het Integraal Veiligheidsmanagement Systeem. Daarnaast hebben kwaliteit, innovatie en duurzaamheid onze hoogste aandacht. Door de snelle groei van de afgelopen jaren is het druk en krap in de terminal. Ik ben daarom blij dat de bouwprojecten zoals in Vertrek en Lounge 1 en de nieuwe pier in volle gang zijn.”

Het nettoresultaat over het eerste halfjaar van 2018 bedraagt 115 miljoen euro en is daarmee vrijwel gelijk aan het nettoresultaat van voorgaand jaar (- 2,0%, HJ 2017: 117 miljoen euro). Een stijging van de netto omzet (met 15 miljoen euro), van de overige resultaten uit vastgoed (met 20 miljoen euro) en van de resultaten geassocieerde deelnemingen en joint ventures (met 15 miljoen euro) compenseren een stijging van de totale bedrijfslasten (met 51 miljoen euro). De ontwikkeling in netto-omzet en bedrijfslasten is in lijn met onze verwachtingen. De stijging van bedrijfslasten houdt onder meer verband met de aanhoudende groei van het aantal passagiers en de extra maatregelen die nodig zijn om deze groei nu en in de toekomst in goede banen te leiden. Onze investeringen blijven gericht op het verder verbeteren van een veilige operatie en van de passagiersbeleving.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Rode stip

Volgende bericht

Win met Sunair: reis naar NYC

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.