Thomas Cook heeft bekendgemaakt dat uit de tests op voeding en hygiëne in het Steigenberger Aqua Magic Hotel in Hurghada is gebleken dat er sprake was van een hoog niveau van e-coli (poepbacterie) en staphylococcus-bacteriën.

Het onderzoek vond plaats naar aanleiding van de tragische dood van twee klanten van Thomas Cook en de vele meldingen door toeristen die ziek werden tijdens of na een verblijf in het hotel. “Deze resultaten hebben de oorzaak van de tragische dood van John en Susan Cooper niet aangetoond, maar hebben ons ertoe aangezet om meer middelen beschikbaar te stellen om de hygiënenormen aan te pakken in hotels waar we een hoger dan gemiddeld ziektepercentage vaststellen”, aldus Peter Fankhauser (Thomas Cook Chief Executive).

De touroperator laat weten dat zowel onafhankelijke specialisten, noch Doctor Vanya Gant geloven dat deze resultaten enig licht werpen op de nog steeds onverklaarde doodsoorzaak van de heer en mevrouw Cooper. “We wachten op de resultaten van de autopsies die door de Egyptische autoriteiten worden uitgevoerd”, aldus Thomas Cook.

“Iedereen bij Thomas Cook is diep bedroefd door de tragische dood van John en Susan Cooper tijdens een verblijf in het Steigenberger Aqua Magic Hotel in Hurghada. Susan was een al lang bestaande en zeer geliefde collega van ons (zij werkte op een Thomas Cook reisbureau in Burnley, red.)”, aldus Fankhauser.

Thomas Cook laat weten dat uit de resultaten duidelijk is dat er in augustus iets fout ging in het Steigenberger Aqua Magic Hotel in Hurghada en dat de normen daalden onder wat de touroperator van haar hotelpartners verwacht. “Dit wordt ook ondersteund door een beoordeling die we hebben uitgevoerd op de scores voor klanttevredenheid, die sterk zijn gedaald. Waarschijnlijk verklaart de aanwezigheid van e-coli en staphylococcus de verhoogde ziektegraad die gasten in het hotel tijdens deze periode melden.” De touroperator evacueerde na de dood van het echtpaar 300 gasten uit het hotel.

De testen die werden uitgevoerd hadden betrekking op voedsel, water en lucht. Ze omvatten tests van het zwembad, koolmonoxide- en kooldioxidegehalten, airconditioningunits en een grondige controle van de opslag, bereiding, presentatie en uitrusting van voedsel. Na de testresultaten te hebben doorgenomen heeft Thomas Cook de beslissing genomen om een ​​hygiëneprogramma uit te rollen naar alle hotels met een hoger dan gemiddeld gemelde ziektegraad.

Thomas Cook laat weten dat de tests werden uitgevoerd in het hotel nadat de specialisten toegang kregen van het Steigenberger Aqua Magic. De specialisten hadden echter geen toegang tot de hotelkamer van het echtpaar Cooper, dat vanwege het lopende onderzoek onder controle van de Egyptische autoriteiten bleef.

Uit de testen door onafhankelijke experts bleek dat er geen bewijs was van koolmonoxide was en er waren normale koolstofdioxideconcentraties in de buurt van de kamer van het echtpaar dat overleed. De testen op de zwembaden toonden normale niveaus van chloor en er bleek geen aanwezigheid van shigella, listeria of salmonella. De voorlopige resultaten zijn beoordeeld door een onafhankelijke deskundige.

Thomas Cook laat weten dat de bevindingen gedeeld zijn met de Cooper-familie, de Egyptische autoriteiten en de Deutsche Hospitality-groep, die een franchiseovereenkomst heeft met het Steigenberger Aqua Magic Hotel.

Alle klanten die in augustus in het Steigenberger Aqua Magic Hotel in Hurghada verbleven en Thomas Cook hebben verteld dat ze ziek waren worden gecompenseerd. “We nemen alle meldingen van ziekte serieus en het spijt ons zeer voor klanten wier vakantie door ziekte is verpest. We hebben al een toegewijd team opgezet om alle klachten van dit hotel voorrang te geven.” Het is tot nader orde niet mogelijk om via Thomas Cook een boeking te maken voor het Steigenberger Aqua Magic Hotel.

“We blijven wachten op de resultaten van het onderzoek dat wordt uitgevoerd door de Egyptische autoriteiten en werken nauw samen met het Foreign and Commonwealth Office om ervoor te zorgen dat we prioriteit geven aan de belangen van de Cooper-familie. Het spijt ons heel erg voor al onze klanten die ziek werden tijdens een vakantie met Thomas Cook in dit hotel”, aldus Fankhauser.