Een substantieel aantal kleinschalige reisondernemers aangesloten bij de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR) overweegt te stoppen of hun prijzen te verhogen wanneer zij geen aanbetalingen meer mogen vragen aan hun klant.

Voor de meeste ondernemers in de kleinschalige reisbranche is het onmogelijk zelf alles voor te financieren, want banken verstrekken hiervoor geen krediet.

Dankzij lobbywerk van VvKR samen met ANVR, MKB Nederland en VNO-NCW is het gelukt in gesprek te komen met het Europese kabinet Didier Reynders die deze wetgeving behandelt. Uit naam van alle VvKR-leden mochten reisspecialisten Carolien en Kim vrijdag jl. vertellen over de gevolgen van het eventueel wegvallen van aanbetalingen door reizigers.

Vergrootglas

De Europese pakketreis wetgeving ligt op dit moment onder een vergrootglas. Omdat reizigers tijdens de pandemie hun geld laat of niet terugkregen van Europese reisorganisaties, bereidt de Europese Commissie nu een propositie voor om de consument beter te beschermen. Waar de parlementariërs in Brussel precies de wet willen herzien is nog niet duidelijk, behalve dat er sprake is om een aanbetaling van reizigers te beperken naar maximaal 20%, of helemaal weg te laten.

Gevolgen wegvallen aanbetaling

Problematisch voor de kleinschalige reisbranche zijn de niet-restitueerbare aanbetalingen die telkens meer accommodaties vragen. Bijvoorbeeld voor exclusieve lodges in Afrika, Nieuw-Zeeland en Canada. Of de volledige betaling voor een zogenaamde ‘gorilla permit’. Dat is een vergunning waarmee toeristen kunnen deelnemen aan een trekking waarbij je op zoek gaat naar gorilla’s in Oeganda of Rwanda.

Goed beschermd

Ton Brinkman (voorzitter VvKR) meldt: “Het is ook onredelijk dat Brussel een wetgeving wil wijzigen naar aanleiding van de pandemie, die uitzonderlijk en op zichzelf staand was. Aan de andere kant begrijpen wij het standpunt van de parlementariërs. Want in lang niet alle Europese lidstaten is het zo goed geregeld als in Nederland waar de consument al beschermd is bij het boeken van een pakketreis.” In ons land zijn reisorganisaties bij wet verplicht om deel te nemen aan een garantiefonds, zodat in geval van faillissement klanten altijd hun vooruitbetaalde geld terugkrijgen.

Herziening vervoerswet

Brinkman vindt het ook moeilijk te verkroppen dat luchtvaartmaatschappijen niet onder de zekerheid van een garantiefonds vallen. “Daarmee rust de financiële verantwoordelijkheid van vluchtannuleringen ook op de schouders van de reissector. Gelukkig werd in Brussel meegedeeld dat herziening van de wet op de pakketreizen samen zal lopen met een aanpassing van de wetgeving vervoer, waar luchtvaartmaatschappijen onder vallen.”

Reiswereld renteloze bank

Luchtvaartmaatschappijen vragen nu bij boeking betaling van het gehele bedrag vooraf. Terwijl reisbemiddelaars, die vluchten boeken voor hun klanten, volgens de wet op pakketreizen aansprakelijk zijn de klant terug te betalen als een airline failliet gaat. Reisondernemers treden op deze manier in wezen op als renteloze banken voor luchtvaartmaatschappijen.

Kleinschalige reizen

Het team in Brussel heeft volgens de VvKR aandachtig geluisterd naar de Nederlandse reisondernemers. Zij kregen in een constructief gesprek ruim de tijd hun verhaal te doen en voorbeelden te geven om duidelijk te maken waarom een beperking van de aanbetaling niet werkt voor de meeste van de 450 bij VvkR aangesloten reisorganisaties. Juist omdat het om kleinschaligheid gaat en elke reis anders is, vraagt dit om maatwerk. Ook in wetgeving.