Gisteren werd bekend dat VakantieXperts de hoogste score (6,7) behaalde in het onderzoek ‘Reisbureau-adviezen’ van de Consumentenbond, dat in het nummer van februari staat gepubliceerd. TravelPro ontving op zowel de site als Facebook reacties van lezers die niet begrijpen hoe de Consumentenbond aan het gemiddelde cijfer is gekomen.
“VakantieXperts scoort over het algemeen beter dan de andere stenen reisbureaus, ondanks dat D-reizen een hoger laagste en hoogste cijfer heeft behaald”, zegt de woordvoerder van de Consumentenbond tegen TravelPro. “Daar tussenin zitten nog achttien beoordelingen per reisbureau die door de mystery-klanten zijn bezocht. In het gemiddelde daarvan scoort VakantieXperts het hoogst. D-reizen heeft bijvoorbeeld meer uitschieters.”
“Maar het zijn geen hoge of goede cijfers”, benadrukt de woordvoerder. “Wij vinden het zelfs slechte cijfers. Dit onderzoek laat zien dat er nauwelijks verschil is tussen een stenen en online reisbureau. De eventuele meerwaarde van een stenen reisbureau, zoals klantencontact en adviezen, kwamen in dit onderzoek niet naar boven.”
De Consumenten deed onder honderd reisbureaus van Arke, D-reizen, Toerkoop, VakantieXperts en onafhankelijke reisbureaus een onderzoek naar service en persoonlijk advies. De mystery-klanten kozen voor een niet-alledaagse vakantie, waarbij advies en maatwerk nodig waren. Bijvoorbeeld tien dagen met een huurauto door Marokko reizen en overnachten in verschillende soorten hotels. Er werden ook allerlei vragen over praktische zaken en bezienswaardigheden gesteld. Een reisbureau kon maximaal 100 punten halen; dit is vervolgens omgerekend naar een rapportcijfer.
5 reacties
Het is klaarblijkelijk weer “reisbureau bashing” tijd voor de consumentenbond.
Reisbureau’s willen zich best kwetsbaar opstellen. Natuurlijk is elke moderne reisagent/reisbureau er inmiddels van overtuigd dat toegevoegde waarde moet worden geleverd. Het is volstrekt niet moeilijk om hier veel goede voorbeelden van te geven. Ik kom ze dagelijks tegen. Des te frustrerender als je dan via een amateuristisch opgezet mystery onderzoek van de consumentenbond weer met vrij gratuite uitkomsten wordt geconfronteerd. De reissector zelf doet in het kader van de reisbureau van het jaar verkiezingen zeer professioneel zelfonderzoek. Een zeer professioneel mysterie shopper onderzoek is hier een belangrijk onderdeel van. Dat is nuttig, daar leren we van. De uitkomsten daarvan worden jaarlijks geevalueerd. Steevast is het eindoordeel dat het reisbureau steeds klantgerichter wordt. Het kan altijd beter, het moet ook altijd beter maar het is best goed gesteld met onze prestaties op dit vlak. Zeker als je het vergelijkt met andere sectoren.
De reisbureau’s mogen de maat worden genomen. Dat willen professionele bedrijven graag maar dan wel op een professionele manier, op een manier die aansluit bij de dagelijkse gang van zaken op een reisbureau en op een wijze die aansluit op wat die klant echt wil. Het onderzoek van de consument faalt op dit gebied op alle fronten.
Er zit weer eens een mystery shopper in het filiaal. Wat gaan we doen? | Het reisbureau
https://hetreisbureau.wordpress.com/2015/02/01/er-zit-weer-eens-een-mystery-shopper-in-het-filiaal-wat-gaan-we-doen/
Hypotheekadvies, online en persoonlijk via webcam, is 6 dagen per week mogelijk. Ook ’s avonds. `
Hoeveel retailorganisaties in de reisbranche bieden die geavanceerde mogelijkheid? Gemak dient de klant.
Het is de ideale combinatie van online en persoonlijk, dus ook perfect voor advies/verkoop van reizen.
Een klant met plannen voor een rondreis door Marokko heeft meer aan de praktische adviezen en praktijkervaringen van een vakantieganger die vorig jaar een dergelijke reis maakte. Hoe koppel je kennis en reiservaring aan de professionele travel consultant die systeemkennis heeft en inzicht heeft in het reisaanbod?
Een kennis registreerde onlangs dat er uiteindelijk 5 mensen aan te pas kwamen op het reisbureau voor zijn tickets naar Argentinië. Hij is maar weggegaan, geneerde zich een beetje voor de hoeveel tijd en moeite eraan te pas moest komen. Zijn conclusie was mild: hele aardige mensen, maar hoe kunnen ze zo de kost verdienen? Dat bestaat niet!!
Dat de lat hoger moet bewijst de uitkomst de Consumentenbond. Er is nog steeds veel te winnen.
Dat is niet te wijten aan de goedwillende reisadviseurs. Geen geen mens kan verwachten dat ze de hele wereld al gezien hebben op die leeftijd. Bovendien zijn ze afhankelijk van de systemen en mogelijkheden die ter beschikking staan. De marges zijn niet ingericht op intensieve adviesgesprekken. Anders dan de bank worden servicekosten meestal niet doorberekend. Enzovoorts, enzovoorts.