Alltours gaat reizigers die een reis hadden geboekt uit het all-inclusive of individuele programma met vertrek tussen 17 maart 2020 en 30 april 2020 terugbetalen. Het nieuws zorgt zowel op de Duitse als op de Nederlandse markt voor discussie.
Terwijl lang niet alle reisorganisatoren geld kunnen terugbetalen aan reizigers en met bijvoorbeeld de SGR-voucher werken, laat de Duitse touroperator aan reizigers weten dat zij binnenkort hun geld terug kunnen verwachten. “Betalingen door klanten worden onmiddellijk terugbetaald. Alle getroffen klanten die via automatische incasso hebben betaald, krijgen onmiddellijk hun geld terug. Terugbetalingen aan klanten die hebben betaald, worden gedaan op volgorde van vertrekdatum, beginnend op 17 maart 2020. Hetzelfde geldt voor klanten die met een creditcard hebben betaald”, aldus de touroperator.
Alltours stopte niet lang geleden met het Nederlandse team. Nederlandse retailers laten aan TravelPro weten dat klanten die hierover beginnen goed geïnformeerd moeten worden over de achtergrond van alltours. “Voor alltours zit het hele voorjaar erop, want het zijn vooral ouderen die bij hen boeken en die gaan pas in het najaar weer. Zij kunnen makkelijker zeggen dat zij geld teruggeven (hoewel het natuurlijk de vraag is wanneer je je geld terugkrijgt), want het zal niet om heel veel boekingen gaan en veel boekingen worden ondergebracht in onder andere de eigen ‘allsun Hotels’. Ze kunnen de markt met zo’n actie flink op zijn kop zetten. Het is de vraag of dat een goede strategie is.”