Etihad Airways zou het geduld met airberlin steeds meer verliezen. De Duitse luchtvaartmaatschappij verloor de afgelopen drie jaren 1,2 miljard euro door de hevige concurrentie in de branche en de uitgestelde opening van vliegveld Berlijn. Etihad, at bijna 30% aandelen in airberlin heeft, zou flink in de organisatie gaan snoeien. Dat melden Duitse media.

Volgens de Süddeutsche Zeitung moet airberlin de helft van haar vliegtuigen verkopen om te overleven, dat houdt ook in dat er 1000 van de 8600 banen moeten worden geschrapt. Veertig van die toestellen zouden inclusief bemanningsleden aan Eurowings, de budgetdochter van Lufthansa, worden verhuurd. Daarnaast zou Etihad onderhandelen met TUI. Volgens de Duitse media wil Etihad onderdelen van airberlin samenvoegen met TUI. Het zou gaan om zeventien toestellen van FlyNiki, de Oostenrijkse dochter van airberlin.

Begin dit jaar stond Etihad voor de rechter vanwege het geschil rond de goedkeuring van de codeshare-samenwerkingen tussen airberlin en Etihad Airways. De rechtbank maakte een eerdere uitspraak ongedaan en gaf groen licht om 26 van 31 codeshare-vluchten uit te voeren tijdens het volledige winterseizoen, dat eindigde op 26 maart 2016. Afgelopen zomer mocht airberlin ook vluchten uitvoeren voor Etihad. Intussen zijn 76 van 81 codeshares tussen Etihad Airways en airberlin goedgekeurd. De vijf andere vluchten worden uitgevoerd op Duitse binnenlandse routes.