De dag voorafgaand aan de Vakdag van de Vakantiebeurs moet – als het aan de organisatie ligt – een geblockte dag in de agenda worden. Het is namelijk dé dag van het Travel Congress. TravelPro sprak met Bart Meijer (Brandmanager Vakantiebeurs) over dit nieuwe initiatief dat komende editie een vervolg krijgt en over de Vakantiebeurs.

Even terug in de tijd, waarom is Travel Congress vorig jaar gestart?
Meijer: “Tijdens de Vakantiebeurs waren er altijd twee Vakdagen die beiden een programma hadden. Uit de feedback bleek dat bezoekers de inhoudelijke programma’s interessant vonden, maar tijdens de Vakdagen te weinig tijd hadden om een aantal inhoudelijke kennissessies te bezoeken in combinatie met netwerken en/of om zakendoen op de vloer. Daarnaast ontbrak het in onze sector aan een reiscongres voor een breder publiek. Het ANVR-Congres is gericht op directieniveau en redelijk selectief. Er was behoefte aan ‘meeting en informatie’, alleen ontbrak het dus aan een groter congres waarin we dieper op belangrijke onderwerpen konden ingaan en waar we echt konden uitpakken. Van het merendeel van de exposanten kregen we te horen dat de Vakantiebeurs te lang duurde. Daarop inhakend werd de beurs één dag korter, één Vakdag werd behouden en een andere dag werd ingericht voor het Travel Congress waarin onderwerpen worden behandeld die nu of gaan spelen, met een visie op de toekomst.”

Verdwijnt het programma op de Vakdag?
“Nee, zeker niet. We brengen de inhoudelijke sessies zelfs naar de theaters op de beursvloer. Wel richten we ons qua onderwerpen meer op de marktcijfers, bredere trends en praktijkcases; de cijfers van NBTC-Nipo worden bijvoorbeeld gepresenteerd en er wordt een trendbattle georganiseerd.”

Na een eerste editie waren er vast ook verbeterpunten?
“Die waren er zeker, zoals bijvoorbeeld de paneldiscussies. Die waren namelijk te kort, waardoor mensen niet goed genoeg aan het woord kwamen. Ook waren de presentaties veelal in het Engels, zodat ook de exposanten het konden volgen. Maar we merkten dat het lastig bleek te zijn voor mensen die Engels niet als moedertaal hebben. Ze kwamen in een discussie niet meer goed uit de verf of hun verhaal werd minder krachtig. Dat gaan we nu anders doen om de kwaliteit van het congres te kunnen garanderen. De kwaliteit van de verschillende sessies was ook wisselend. Dat wordt nu aangepakt. Voor komende editie ligt de focus nog meer op de kwaliteit die we gaan bieden.”

Is Travel Congress ook interessant voor de reisagent?
“Zeker. De reisagent van toen bestaat niet meer. Het is in veel gevallen een ondernemer op zich, die ook zoekt naar de mogelijkheden die hij of zij kan inzetten in het benaderen van de klanten. Hoe wordt er omgegaan met de website en netwerk, welke data wordt er verzameld? Zelfs de kleinste ondernemer kan leren van het congres, want uiteindelijk is het succes van de reisagent mede afhankelijk van zijn eigen ontwikkeling en die van de branche. Hoe hij meebeweegt met de veranderingen bepaalt het succes.”

Even over de Vakantiebeurs, is ie dit jaar even groot als vorig jaar?
“Ja, de beurs bevindt zich weer aan de linkerkant van het complex. Het was vorige editie compacter opgezet en dat heeft zeer positief uitgepakt, heeft meer traffic opgeleverd voor alle stands. Het zag er sfeervoller uit en verdeelde zich beter over de hele vloer. Dit houden we voor komende editie zo. De ‘look & feel’ wordt nog sfeervoller. Er komt bijvoorbeeld een Vakantiebeurs Festival Tent en met een karaokebar op het Azië-plein doen we wat geks. We zijn bezig met alleen maar leuke dingen. Ik ben erg tevreden waar de beurs naartoe gaat.”

Ik hoor wel geluiden dat men vindt dat de beurs alsmaar kleiner wordt in oppervlakte en de prijs voor een stand duurder. Wat vind je hiervan?
“De beurs wordt in 2020 niet kleiner, maar compacter en realistischer neergezet. Alle kosten in Nederland stijgen en dat geldt ook voor Jaarbeurs. Als ik kijk naar onze meterprijs is die verhouding heel reëel gezien het concept dat we neerzetten, zeker als ik dat bedrag vergelijk met andere grote beurzen in Europa. Er komen bij een deelname, naast de meterprijs, alleen meer kosten – zoals standbouw – bij. Het is de ontwikkeling van de prijsstelling in de markt. We slagen er natuurlijk wel in om meer dan 100.000 mensen in een week naar de beurs toe te trekken, dat gebeurt niet op veel andere plekken in de branche. Wat we hier neerzetten is meer dan een beurs. Het is een festival, een beleving in zijn geheel. Het is de inspiratie, een dagje uit voor onze bezoekers. Dat is ook waar de nieuwe generatie naar op zoek is. Dat is de reden waarom festivals zo populair zijn. Daar investeren wij ook in en ontwikkelen door. Als we stil waren blijven staan en puur op stands waren blijven verkopen, hadden we de deur allang kunnen sluiten. We moeten met elkaar door, ook als markt. De prijsstelling voor de Vakantiebeurs zal altijd een onderwerp van gesprek blijven. Voor kleine spelers hebben we overigens ook mooie instaptarieven. Er zijn kant-en-klare stands vanaf €1300 voor vier dagen waar in totaal ruim 100.000 mensen voorbijkomen. Iedereen moet zelf de afweging maken of deze investering eruit wordt gehaald. Daarom gaan we met iedereen graag in gesprek over de doelstellingen en een passende deelnamevorm, alles is mogelijk. Ik heb er niets aan als er achteraf wordt gezegd dat men de beursdeelname waardeloos vond. Overigens zijn de prijzen voor 2020 gelijk gebleven aan die van de afgelopen editie.”

Lees meer in TravelPro 48