BlogsNieuwsTom van Apeldoorn

Anti Niets Vermoedende Reisbedrijven

De ANVR gaat op de barricade om de consument te beschermen tegen omvallende luchtvaartmaatschappijen. De Consumentenbond, Kassa en Groeten van Max zijn uitgewerkt als het om reizen gaat. Ons aller ANVR neemt het voortouw.

De zucht naar een beter imago wint het van het ledenbelang. Reeds vernomen dat de BOVAG overweegt om alle zondagen autoloos te maken, dat IATA zelf een voorstel doet om vliegen binnen Europa voor eens en altijd te verbieden en dat onze bladen geen advertenties meer accepteren omdat dit te commercieel is.

Het is op zijn zachts gezegd vreemd dat de ANVR het voortouw neemt in de discussie over een consumenten vliegticket garantiefonds. Ik heb een aantal agenten gesproken en ook al ben ik zelf weleens bot in wat ik schrijf, hun commentaar kan ik hier zeker niet een op een publiceren.

Ik neem er even een paar met jullie door in een gekuiste versie. ‘Mooi initiatief. Jarenlang gebouwd aan een betrouwbaar reisbedrijf en straks kan de consument fijn alles zelf doen met alle garanties. Met dank aan onder meer ONZE branchevereniging die in stand wordt gehouden met de door ons betaalde contributie. De ticketverzekering die wij voor de consument hebben voldoet toch prima voor ons? Wij hebben helemaal geen baat bij een dergelijk garantiefonds. Hoe krijgen we de mensen zo snel mogelijk uit het reisbureau! Dit kan je toch niet menen? Het is waarschijnlijk bedoelt voor de armlastige reisbedrijven die anders hun garantie bij het SGR niet meer af kunnen geven. Ik begrijp dat de Consumentbond en SGR hier een voorstander van zijn, maar wat is ons belang?’

Ikzelf zit er dubbel in. Als burger van Nederland vind ik dat alle consumenten een garantie moeten hebben op alles wat ze aanbetalen, dus ook keukens, breedbeeld tv’s, tuinsets, meubelen en ga zo maar door. Dat is nog lang niet het geval, onze branche heeft dit namelijk perfect geregeld. Gewoon bij de aangesloten leden boeken en alles is gegarandeerd toch?

Maar nu dit onzalige plan, dat er volgens mij ook nooit gaat komen. Denken jullie dat bijvoorbeeld Ryanair zijn systemen aan gaat passen om bij elke boeking in Nederland een kwartje te heffen om die aan het SGR vliegticketfonds over te maken? Eerder verwacht ik dat vliegen binnen Europa verboden gaat worden. Of is het niet gewoon een PR-stunt? Zoals Shell, dat promotie maakt met CO2-neutraal reizen. Voor menig lid is het een donderslag bij heldere hemel en eerlijk gezegd voor mij ook. Waarom niet eerst de leden consulteren?, zodat de voorzitter de directeur kan instrueren. Dat lijkt mij veel beter. Oeps, dat kan dus ook niet.

Ik verheug mij op Belfast. Niet alleen om de vorm van Dark Tourism die we daar gaan zien, maar vooral op de discussie over het vliegticket garantiefonds die gevoerd gaat worden tegen het licht van aanslagen en brandbommen, een muur die de stad doormidden snijdt en littekens die altijd zullen blijven. Ik roep de congresorganisatie dan ook op om over dit onderwerp een sessie te organiseren. Het thema? ‘Voor wie is de ANVR: de consument of de branche?’ Mocht dat eerste het geval zijn, dan kan er op elke reis een kleine toeslag voor het ANVR-label dat namelijk zo geweldig is en hoeven de leden geen contributie meer te betalen. Als onpartijdige wil ik die sessie gratis moderaten. Dat doe ik graag voor onze branche. Gewoon op zondag, dan staat er toch niks op het programma. Ik zal er zijn. U2?

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl

© 2019, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

1 Comment

  1. 20 november 2019 at 16:23 — Beantwoorden

    Beste Tom,
    ik heb het eerlijk gezegd wel geprobeerd maar ik kan het toch niet laten om hierop te reageren. Ik vind het vreemd dat je schrijft dat de “zucht naar een beter imago richting consumenten het heeft gewonnen van het ledenbelang”. Alsof dat met elkaar in tegenspraak zou zijn. Voor een moderne, zichzelf respecterende brancheorganisatie, dus ook voor de ANVR, ligt dat namelijk in elkaars verlengde. We worden er als organisatie namelijk veel geloofwaardiger door en dat lijkt mij toch de bedoeling. Daarnaast willen we, trouwens op veler verzoek van een aantal geledingen binnen onze achterban waaronder reisagenten, veel meer die geloofwaardigheid, transparantie, maatschappelijke betrokkenheid richting de consument laten zien en het ANVR- logo helpt ons daarbij.Daar kan onze achterban vervolgens van profiteren. Als het ons zou lukken om met ons logo en onze activiteiten maar 1% extra bij te dragen aan het onderscheidend vermogen van onze leden, zou dat mooi zijn. Een brancheorganisatie die zich puur en alleen richt op het verdedigen van het ledenbelang is in een sterk veranderende markt volstrekt niet geloofwaardig, heeft geen legitimiteit meer naar buiten, sluit zich af voor nieuwe ontwikkelingen en nieuwe partijen, richt zich op het handhaven van de status quo en predikt dus per definitie achteruitgang. De inmiddels ter ziele gegane vereniging van videotheken kan hier boeken over schrijven. Wij zijn er vast van overtuigd dat je als toekomstgerichte brancheorganisatie van toekomstgerichte reisondernemingen je niet moet beperken tot de traditionele taken( juridische zaken, cao’s, onderwijs en arbeidsmarkt, IATA zaken etc, etc.), maar dat die belangenbehartiging moet worden opgerekt. Je kunt de belangen van je achterban op de langere termijn met name goed dienen door je te richten op het collectief beschermen van consumentenbelangen. Dus daar gaan we de komende tijd mee door en we hebben een aantal leuke, innovatieve zaken daarvoor in voorbereiding. Wat dacht je van “ Reiswereld tv” op youtube, extra marketinginspanningen om de exposure van het logo te vergroten en meer.
    Twee inhoudelijke opmerkingen: 1. wij willen dat het een wet wordt en dat maakt dat iedere airline 0,25 zou moeten verwerken. En 2. Nu lopen reisorganisaties bij “dynamic packaging” zelf het reisorganisatorrisico bij faillissement van een airline. In ons voorstel is óók dat verzekerd, dus geen risico meer.
    Gr Frank Oostdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

Nieuwe commercieel directeur voor Landal GreenParks

Volgende bericht

Alltours weet winst te verhogen: ook 2020 ziet er goed uit

Auteur

Tom van Apeldoorn

Tom van Apeldoorn

Tom is een zelfstandig ondernemer in hart en nieren en heeft inmiddels zijn sporen verdiend in uitgeversland, zijn hobby is zijn werk en dat straalt hij ook uit.