Arriva heeft een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om vanaf 2026 de internationale treinverbinding tussen Groningen en Parijs te rijden.

Met deze treindienst speelt het vervoersbedrijf in op de groeiende vraag naar duurzaam vervoer en de grote maatschappelijke wens voor meer internationale treinen. Het bedrijf wil in de toekomst meer Europese bestemmingen aanbieden.


TRAVELPRO RESEARCH – Heb jij al meegedaan aan de enquête over ‘ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de reissector?’. Dat kan ook anoniem. Laat je stem horen


Dagelijks Groningen en Parijs 
De trein vertrekt in de vroege ochtend (05.30 uur) vanuit Groningen en komt rond 10.40 uur aan op Gare du Nord in Parijs. Onderweg stopt de trein op de stations Zwolle, Almere, Amsterdam-Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel-Zuid. Om 19.15 uur vertrekt de trein vanuit Parijs weer terug naar Groningen en komt daar rond 00.30 uur aan. Tussendoor verbindt de trein Parijs overdag nog een keer extra met Amsterdam. Met deze treindienst biedt Arriva een extra rechtstreekse en duurzame verbinding tussen meerdere Europese steden.

De aanvraag is ruim voor de startdatum ingediend
Dit heeft te maken met het voornemen van de Nederlandse overheid om het internationale spoor voor de komende jaren onderdeel te maken van het Nederlandse hoofdrailnet, als andere bedrijven niet voor 10 juni met plannen komen. Om te voorkomen dat de ruimte voor extra internationale verbindingen beperkt wordt, maakt Arriva nu haar plannen bekend. Open toegang tot het spoor is een basisvoorwaarde om van de trein een succesvol alternatief te maken voor het vliegverkeer op korte afstanden. Dit heeft in landen als Spanje, Italië en Frankrijk geleid tot meer en goedkopere treinverbindingen.

Meer bestemmingen
In de toekomst wil Arriva meer aanvragen doen voor treinverkeer vanuit verschillende Nederlandse regio’s naar bijvoorbeeld Belgische en Franse steden. Daarbij maakt Arriva gebruik van de internationale kennis die het bedrijf heeft in de tien Europese landen waar zij actief is, en de ervaring die zij nu al heeft door de open toegang nachttreinen vanuit Maastricht en Groningen naar Schiphol. Arriva roept overheden in alle Europese landen op om de markt niet te belemmeren. Alleen zo kan toegewerkt worden naar een dekkend internationaal treinennetwerk met meer en vaker treinen voor reizigers.