De International Air Transport Association (IATA) verwacht dat het tot augustus kan duren voordat de Boeing 737 MAX weer kan vliegen, zo liet de organisatie vandaag weten. Daaraan voegde het toe dat de uiteindelijke toestemming moet worden gegeven door toezichthouders.

De 737 MAX werd in maart wereldwijd aan de grond gezet nadat een crash in Ethiopië alle 157 mensen aan boord doodde, de tweede dodelijke crash van het model in vijf maanden.

IATA is van plan om een bijeenkomst met luchtvaartmaatschappijen, toezichthouders en Boeing te organiseren binnen vijf tot zeven weken om te bespreken wat er nodig is om de 737 MAX weer in gelucht te krijgen, zo liet Alexandre de Juniac (president IATA) aan persbureau Reuters weten.

De luchtvaartsector heeft een moeilijke zes maanden gekend met stijgende brandstof-, arbeids- en infrastructuurkosten en toenemende handelsspanningen bovenop het aan de grond moeten houden van de 737 MAX, aldus De Juniac.

De verwachting van IATA, die in december jl. uitsprak dat de luchtvaartsector een winst van $ 35,5 miljard zou gaan halen in 2019, zal naar verwachting worden verlaagd. Dat wordt naar ale waarschijnlijkheid bekend tijdens een een update op de jaarvergadering in Seoul op 2 juni.

Tijdens een IATA-bijeenkomst voor 737 MAX-operators, vorige week in Montreal, zeiden luchtvaartmaatschappijen dat ze willen dat regelgevers nauwer samenwerken bij de beslissing voor de re-entry van het type toestel.

De Federal Aviation Administration (FAA) verwacht de terugkeer van de 737 MAX goed te keuren. Eind juni informeerden vertegenwoordigers van de Amerikaanse luchtverkeersleider vorige week aan leden van het luchtvaartagentschap van de Verenigde Naties in een privébriefing, zo lichtten bronnen tegen Reuters.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen United Airlines, Southwest Airlines en American Airlines hebben de vliegtuigen tot half augustus uit hun vluchtschema’s verwijderd.