GreenSeat, de organisatie die reizigers in staat stelt om de CO₂ -uitstoot van hun auto-, bus-, trein- of vliegreis te compenseren, komt in januari 2013 met een vernieuwde aanpak. De gevraagde bijdrage van de consument voor compensatie krijgt daardoor een aangenamere prijsstelling. GreenSeat verwacht dat door deze nieuwe methode het aantal groene reizigers zal gaan stijgen en er daardoor meer geld vrijkomt voor de duurzame energieprojecten van GreenSeat in ontwikkelingslanden.

Vanaf januari 2013 zal door de nieuwe aanpak het bijboeken van GreenSeat CO2-compensatie voor een retourvlucht binnen Europa niet meer dan  € 5,50 gaan bedragen. Reist een klant veel verder, bijvoorbeeld naar Australië, dan is de gevraagde bijdrage rond de €30 per persoon. In het afgelopen jaar koos gemiddeld één op de vijf reizigers ervoor om via GreenSeat hun CO₂-uitstoot te compenseren bij de reisorganisaties die de GreenSeat optie aanboden. Doordat de financiële drempel om te compenseren komend jaar veel lager wordt, is de verwachting dat het aantal deelnemers  zal stijgen. De nieuwe aanpak is een direct gevolg van de positieve resultaten van een onderzoek naar mogelijkheden om een hogere impact te verkrijgen en het  aantal deelnemers te vergroten.

De berekening van de CO2­-uitstoot door GreenSeat is gebaseerd op het vervoermiddel en de bestemming van de reiziger. Hierbij wordt de stelling gehanteerd “wie minder groen reist, moet ook iets meer betalen”. De nieuwe aanpak houdt in dat er uitsluitend nog CO₂-uitstoot wordt gecompenseerd.

Vitas Kersbergen, Sales & Marketing van GreenSeat, in een toelichting: “In 2015 willen wij één miljoen reizigers bereiken en helpen om groener op reis te gaan. Dit jaar zullen dat er ongeveer 115.000 zijn, wat alweer een duidelijke stijging  van 15% is ten opzichte van 2011. Deze nieuwe stap is voor ons de basis om door te kunnen groeien naar de 1 miljoen groene reizigers. De resultaten van het vooronderzoek toonden aan dat er bij de consument een groot draagvlak is voor deze nieuwe aanpak waarbij via reisorganisaties alleen nog de CO2­-uitstoot wordt gecompenseerd. Reizigers compenseren daardoor niet alle broeikasgassen die impact hebben op het klimaat. Doordat de gevraagde bijdrage ook toegankelijker wordt, is de verwachting dat veel meer mensen gaan meedoen. Hierdoor kan GreenSeat uiteindelijk veel meer duurzame energieprojecten steunen. Uiteraard kunnen reizigers die nog graag de andere broeikasgassen willen compenseren terecht op www.GreenSeat.nl.”