CoronavirusNieuws

Corendon: reisadvies en geld-terug-garantie van grote invloed op vakantieplannen

Het lijkt erop dat de Nederlander na een jaar zonder een ontspannende zonvakantie in het buitenland duidelijk zin heeft om op vakantie te gaan. Dit blijkt uit onderzoeken die in januari zijn uitgevoerd door Corendon; enerzijds in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect en anderzijds onder haar eigen klanten.

65% van de Nederlanders geeft aan van plan te zijn om in Nederland of het buitenland op vakantie te gaan, waarvan 37% de vakantie al heeft geboekt. 60% van de groep Nederlanders met vakantieplannen is van plan met het vliegtuig naar de vakantiebestemming te gaan, onder Corendon-klanten is dit percentage maar liefst 95%. De belangrijkste voorwaarde bij het boeken van een vakantie is een geld-terug-garantie bij annulering. Circa de helft van de respondenten beslist pas een maand of korter van tevoren om op vakantie te gaan. De voornaamste reden is dat deze groep zeker willen weten dat de vakantiebestemming bereisbaar is conform een groen of geel reisadvies. Augustus is op dit moment de populairste vakantiemaand (27%), gevolgd door juli (20%) en september (19%).

Reisadvies
Zes op de tien Nederlanders laat de beslissing om op vakantie te gaan afhangen van het reisadvies voor de bestemming. Daarnaast is voor meer dan 80% van de Nederlanders een geld-terug-garantie bij annulering de belangrijkste voorwaarde bij het besluit om een vakantie te boeken. Atilay Uslu (oprichter van Corendon): “Natuurlijk begrijpen we goed dat voor veel vakantiegangers het reisadvies van de overheid heel belangrijk is voor het moment waarop je een vakantie boekt en de keuze van de bestemming. We hopen dat de overheid snel in staat zal zijn om de oranje adviezen te wijzigen naar geel of zelfs groen. Om zonder financiële zorgen te kunnen boeken, hebben we voor onze klanten een geld-terug-garantie, een flexibele omboekgarantie en bieden we klanten voor 30 euro per persoon (per retour) een PCR-test-garantie, mochten overheden tijdens de vakantie een PCR-test eisen. Voor prijsbewuste vakantiegangers is het ook goed om te weten dat nú de pareltjes nog voordelig te boeken zijn.”

Turkije
Uit de boekingen voor 2021 blijkt dat Turkije het populairst is als vakantiebestemming (41%), gevolgd door Griekenland (31%) en Spanje (10%). Het vakantietype dat het meest populair is onder jong en oud is de All Inclusive vakantie. 72% van de Corendon-klanten uit de enquête spreekt een All Inclusive vakantie aan en van deze groep geeft 16% aan nu eerder voor All Inclusive te kiezen met als belangrijkste reden de verwachting dat dat de Covid-19 maatregelen daar goed worden nageleefd. Voor Uslu is dat geen verrassende uitslag: “Corendon staat bekend om haar aanbod van prachtige en grootschalige All Inclusive resorts in Turkije. Dit land scoort daarom altijd hoog qua populariteit. Onze klanten hebben het land als vakantieland ook echt gemist. Wat ook meespeelt is dat de vakantieganger in deze tijd erg prijsbewust is. Met een All Inclusive concept kan goed worden ingeschat hoeveel je voor de vakantie kwijt gaat zijn en kom je niet voor verrassingen te staan. Daarnaast biedt All Inclusive het voordeel dat er geen beperkende maatregelen gelden (behalve de 1,5 meter afstand) waardoor gasten de hele dag kunnen eten en drinken, zowel binnen als buiten.” aldus Uslu.

Corendon Vakantiebarometer
Om het vakantiesentiment voor 2021 te meten, zijn vragen gesteld over vakanties in 2021 aan een consumentenpanel van onderzoeksbureau Markteffect en aan 5.551 Nederlandse Corendon-klanten. De touroperator meet het vakantiesentiment periodiek en de resultaten van deze onderzoeken zijn samengevoegd in de Corendon Vakantiebarometer. Meer informatie en cijfers over de Corendon Vakantiebarometer 2021 zijn te vinden op https://www.corendon.nl/vakantiebarometer.

© 2021, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Author

Vorige bericht

Anne van reisbureau naar chocolaterie: “Iedere dag proeven”

Volgende bericht

"Mensen willen duidelijk meer geld uitgeven aan hun vakantie"

Auteur

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Dylan is begonnen als stagiair bij TravelPro. Na zijn stage kreeg Dylan de kans om te blijven bij TravelPro als lid van de redactie. Tijdens deze periode heeft Dylan zijn Bachelor in Tourism Management gehaald.