“Het wordt er allemaal niet gezelliger op in de reiswereld”, zo liet een reisprofessional mij onlangs weten. Moeten we er met z’n allen niet voor zorgen dat het ‘gezellig’ blijft?

Veel van jullie zullen ‘ja’ knikken en bevestigen dat het er niet gezelliger op wordt in de reiswereld. Overigens werd dat ook al hardop geroepen vóór de coronacrisis.

“Ik maak mij zorgen om het welzijn van mijn medewerkers. De andere reisondernemers doen dat ook. Om mij heen zie ik directeuren in de reisbranche in een burn-out belanden. Ben ik de volgende?”, zo vertelde Joshua van Eijndhoven (Voja Travel) deze week nog aan de rechter tijdens het kort geding over de reisadviezen.

Een laatste reden om te roepen dat het er niet gezelliger op wordt, zijn de directe incasso of direct billing plannen van touroperators. Ik zou denken, je doet al jaren zaken met elkaar, je vertrouwt elkaar en de keuzes die je maakt. Hier zullen we toch ook wel weer uitkomen.

Naast de discussies over directe incasso/direct billing zijn er de coronadiscussies en rechtszaken die het er ook niet gezelliger op maken. Je ziet door de dingen die gebeuren wel de aard van het beestje. Het lijkt soms wel op het moddergooien tussen de Formule 1-teams van Max Verstappen en Lewis Hamilton.

Veel van jullie zullen overigens ook ‘nee’ knikken en absoluut niet willen bevestigen dat het er niet gezelliger op wordt in de reiswereld. De reisprofessionals die zich niet druk maken over directe incasso of direct billing.

Gelukkig is er nog steeds de gezelligheid tussen (con)collega’s die soms vrienden voor het leven worden, gelukkig zijn er weer de beurzen die worden georganiseerd, de jubilea die worden gevierd en de studiereizen die worden georganiseerd.

Is het een kwestie van tijd voordat we in de reisbranche in debat ook over de schreef gaan met bedreigingen? Of is dat eigenlijk al gaande?

Tiësto maakte met ‘The Business’ al een lied over het beëindigen van een ongezonde relatie, iets waarover reisbedrijven soms ook keuzes moeten maken. Maar het is natuurlijk heel moeilijk om die stap daadwerkelijk te nemen. Gezellig is anders.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl