De Travel Challenge van Reiswerk is terug en gaat dit jaar naar Fuerteventura. Wat kunnen de studenten verwachten? Wat is er nieuw? En welke partners gaan er mee? We vragen het aan Melissa Bruins (Marketing- en Communicatiemanager bij Reiswerk).

Melissa Bruins: “We zijn ontzettend enthousiast dat de Travel Challenge na drie jaar weer plaats kan vinden en we zonder restricties naar Fuerteventura kunnen reizen. De studenten kunnen, net als vorige edities, rekenen op een grote kennisoverdracht van experts uit het werkveld. Zij zullen een groot en stevig netwerk opbouwen met de juiste mensen in de branche. Daarnaast werken zij aan een case voor Fuerteventura. We gaan zoveel mogelijk de congreszaal uit en op verschillende locaties op het eiland aan de slag. Zo zijn er op mooie locaties verspreid over het eiland presentaties en Wie-is-de-mol?-achtige games waar natuurlijk een leerelement in zit. Op die manier leren alle deelnemers het eiland echt kennen. Daarnaast wordt de lokale bevolking ook betrokken in de case.”

People, planet, profit, purpose
Vernieuwend is dat de Travel Challenge in deze opzet echt wat bijdraagt aan de bestemming waar het event plaatsvindt. “We willen iets achterlaten op Fuerteventura waar ze iets aan hebben. People, planet, profit, purpose is hierbij uiteraard een belangrijk thema. Deze editie leren de deelnemers de bestemming kennen door de verschillende presentaties en spellen op locatie. De partners die meegaan hebben allemaal een inhoudelijke rol op de Travel Challenge. Zonder onze partners kunnen we dit event niet organiseren. We zijn dan ook enorm dankbaar dat zij dit mooie evenement ondersteunen. We hebben voor TUI gekozen als organisator van de reis omdat zij dit eerder al eens, naar grote tevredenheid, hebben gedaan. D-reizen, NET Travel Group en Corendon zijn de andere betrokken partijen, allemaal met een mooie visie op toerisme. Ook BCD Travel, SGR, ATPI en Bohemian Birds zijn een meer dan waardevolle toevoeging aan de Challenge. We hebben met al deze partners een mooie mix gecreëerd van de hele breedte van de reisbranche. Zowel zakelijk als leisure is vertegenwoordigd op de Travel Challenge.”

Future proof
Arjan Kers (General Manager TUI Nederland) laat weten dat het goed is dat het organiseren van deze Travel Challenge weer wordt opgepakt. Kers: “Als marktleider nemen we graag het initiatief om dit soort investeringen de ruimte te geven en nieuwe collega’s warm te maken voor onze mooie sector. Fuerteventura als bestemming is hiervoor uitermate geschikt en interessant, het is een paradijsje voor de jonge sportieve reiziger, zeker voor surfers. Het is belangrijk dat we de reissector in de schijnwerpers zetten en interesse wekken bij nieuwe talenten. De covid-jaren hebben voor, veelal ongewenste, uitstroom gezorgd, we moeten nieuw elan geven aan de aantrekkingskracht van de reisbranche. Dat geldt niet alleen voor studenten van toeristische opleidingen, maar het is juist ook een mooi initiatief om talent aan te trekken van studies die meer focus hebben op digitalisering, innovatie en verduurzaming. Zij gaan onze bedrijven future proof maken. Bij TUI staat de samenwerking met verschillende opleidingen, zowel met MBO, HBO en WO, sinds vele jaren hoog op de agenda. Investeren in opleidingen en in jonge talenten is investeren in de toekomst van TUI. Voor TUI als learning-bedrijf is de Travel Challenge van meerwaarde om deze talenten te kunnen interesseren voor een positie bij onze internationale organisatie. De studenten worden tijdens de challenge uitgedaagd om een business case vorm te geven.”

‘Out of the box’
Het Spaans Verkeersbureau is ook een van de hoofdsponsoren, en verwelkomt samen met Fuerteventura Tourist Board de studenten op de bestemming. “Fuerteventura is het op één na grootste eiland van de Canarische Eilanden en staat bekend als een aangename vakantiebestemming vanwege de witte zandstranden en het het hele jaar door warme klimaat, dat wordt gekoeld door constante briesjes. De bestemming is beroemd om zijn watersporten, vooral surfen, windsurfen en kitesurfen. Maar Fuerteventura heeft veel meer te bieden, zoals gastronomie, charmante dorpjes en uitgestrekte landschappen. Als organisaties voor toeristische promotie hebben we de verantwoordelijkheid om bewuste toeristen naar onze bestemmingen te trekken, die ons helpen bij de taak om de duurzaamheid van de bestemming te bevorderen en ons aanbod te verbeteren met betere ervaringen. Daarom zijn we erg enthousiast over de Travel Challenge, als een manier om rechtstreeks te communiceren met een groep jonge toekomstige professionals in de toerismesector in Nederland en een vruchtbare dialoog met hen op te zetten. Naast het realiseren van goede exposure van alle bezienswaardigheden van het eiland, inclusief de minder bekende, verwachten we ook bijdragen en ‘out of the box’-ideeën op het gebied van duurzaamheid in het toerisme”, aldus Ignacio Valle Muñoz (Directeur Spaans Verkeersbureau).

Enthousiasmeren
Het doel van de Travel Challenge, passend bij de visie van Reiswerk, is het enthousiasmeren van nieuw talent voor een baan in de reisbranche. Bruins: “Door dit event te organiseren, willen we hen een kijkje geven in de reisbranche en laten zien hoe leuk het werken in deze branche is. De studenten komen van een mix van meer dan tien verschillende opleidingen en onderwijsinstellingen. Wij streven ernaar dat ook studenten die niet aan een toeristische opleiding studeren, erachter komen dat de reisbranche als potentiële werkgever mogelijkheden biedt op heel veel vlakken. Een parallel doel van de Travel Challenge is het bieden van een podium aan onze partners met al het nieuwe talent. Wij hopen dat onze partners zoveel mogelijk studenten een kans kunnen bieden in hun organisatie. Daarnaast is de Travel Challenge de ideale gelegenheid voor het bedrijfsleven om in contact te komen met het hoger onderwijs dat ook aanwezig is.”

Krachten bundelen
Net Travel Group (NTG) is een groot voorstander van krachten bundelen en netwerken binnen een hele dynamische branche, laat Mikel van Nimwegen (Directeur / Eigenaar Net Travel Group) weten. Van Nimwegen: “Dit met als doel om iedereen die in de reisbranche werkzaam is op een zo optimaal en hoog niveau te kunnen (blijven) faciliteren, met een compleet aanbod van reisproducten, IT-oplossingen en alles wat een reisagent of -organisatie nodig heeft om reizen te kunnen verkopen. Door te kunnen blijven voldoen aan deze doelstellingen en uitgangspunten, is NTG altijd op zoek naar nieuwe talenten. Hoe mooi is het voor ons als organisatie om deze toekomstige werknemers te ontmoeten bij een event zoals de Travel Challenge. Tijdens de Challenge kunnen studenten kennismaken met de organisatie achter Net Travel Group. Onze vertegenwoordigers nemen de studenten mee in de diverse (realtime) omgevingen van onder meer Dutch Travel Services en diverse bookingtools van Vuelandia. Zo krijgen ze een goed en compleet beeld van alle mogelijkheden die wij onze klanten kunnen bieden. En natuurlijk zijn wij ook benieuwd naar hun ideeën. Een event op een waanzinnige locatie waar studenten, bedrijven, experts en diverse onderwijsinstellingen samenkomen is natuurlijk een interessante mix. Studenten leren van experts, maar experts leren ook van nieuw aanstormend talent. En dit in een super relaxte omgeving waar we vooral op prachtige locaties aanwezig zullen zijn en niet in zalen of andere gesloten ruimtes.”

Kansen
“De Travel Challenge is een uitgelezen mogelijkheid om nieuw talent kennis te laten maken met de Nederlandse reisbranche. Niet enkel voor individueel recruitment, maar ook om een visitekaartje af te geven voor onze hele industrie. Waarbij we aantonen hoe gaaf, innovatief en dynamisch ons dagelijks werk is”, aldus Hubert van Velden (Director Distribution/VTO Strategy & Partnerships bij D-reizen). Met Michelle de Wit en Hubert gaan er twee ware ambassadeurs mee, die dat met volledige toewijding op zullen pakken. “D- reizen is op altijd op zoek naar talenten die zich graag verder willen ontwikkelen in een modern, omnichannel reisbedrijf als het onze. We zijn voor diverse winkels in het land op zoek naar reisagenten en op ons hoofdkantoor in Den Bosch hebben we interessante vacatures op afdelingen zoals HR, tech, (online) marketing en customer care.”

Young professionals
Bruins: “Deelname aan de Travel Challenge is een ‘once in a lifetime’-ervaring. Hoe gaaf is het voor studenten om met een groep van meer dan 100 mensen hun talenten te tonen, om samen te werken met experts uit de branche en om een bestemming te verkennen? Generatie Z is op zoek naar zingeving en wil impact kunnen maken. Waar kun je dit beter doen dan werkend aan een case die positief kan bijdragen aan de ontwikkeling van een bestemming? Tijdens de vorige edities zijn er meerdere matches tussen student en reisorganisatie ontstaan. Deze young professionals zien wij nog regelmatig terug op evenementen waar zij jong talent inspireren met hun carrièreverhaal. In het geval dat de studenten nog niet meteen een baan aangeboden hebben gekregen, hebben zij zeker een streepje voor in de branche. Zij hebben namelijk, als ze het goed doen, een super netwerk opgebouwd op de Travel Challenge.”