Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Doe-het-dan-lekker-helemaal-zelf!

Van sommige klanten neem je als reisprofessional volgens mij liever afscheid. Lijstje!

De grote waffel, de man of vrouw die de winkel binnenkomt en vertelt hoe alles moet. Hallo! Gedraag je. Denk niet dat je het beter weet dan de reisprofessional! Of laat het van tevoren weten wanneer je lijdt aan een narcistische persoonlijkheidsstoornis…

De gierigaard, de vrek, die voor een paar tientjes op de eerste rij wil zitten. Natuurlijk, wat verwacht u voor een paar tientjes?! Wie gelooft nog de advertenties waarin prachtige reizen worden beloofd voor ‘niks’?! Met een heel klein beetje geluk in het ‘how low can you go seizoen’. En ja, het kan dat de buurman de reis een paar tientjes goedkoper heeft geboekt!

Zuurpruim Johan Derksen, de snor, ja die van Voetbal International, dat televisieprogramma, is in sommige gevallen niks bij de klachten waar consumenten mee aan komen zetten bij reisprofessionals: ‘te veel Spanjaarden in Benidorm’ of ‘mijn zwembroek is verkleurd door het zwembadwater’.

Rustaaaagh! Klanten die binnenkomen en zeggen: ‘Zo, jij hebt het lekker rustig.’ Hallo winkelend publiek, geen klanten in de winkel betekent niet dat er niets gebeurt! Genoeg uitzoek- en regelwerk!

Staat er ‘De Speeldoos’, ‘Het Eendennest’ of ‘De Flierefluiter’ op de gevel? Nee, dus zorg dat uw kinderen niet als een stel koeien die voor het eerst naar buiten mogen door de winkel rennen! En gedraag jezelf ook niet als een kind, dus niet aan het computerscherm trekken of zelf koffie pakken als er ‘geen self-service’ op het apparaat staat.

Je wilt hulp van een reisprofessional? Vertrouw dan ook op de reisprofessional en zit niet telkens op je mobiel te kijken om na een genoemde prijs de reisprofessional erop te wijzen dat je voor dezelfde route een goedkoper tarief ziet staan.

Lang zullen we lezen, lang zullen we lezen, lang zullen we lezen in de gloria. Halleluja, lees of luister! Natuurlijk ben je in de wolken bij het boeken van een vakantie, maar het is onmogelijk dat een reisprofessional niet zegt dat je moet betalen voor een stoelreservering en dat je anders in de ‘tombola’ belandt.

Een reis in vijf minuten boeken? No way! Om 17.55 uur het reisbureau binnenstormen kan, maar niet met de intentie om rustig een uur je vakantie te bespreken. Reisprofessionals beginnen net als jij ook ’s ochtends vroeg en hebben ook een leven.

Bijna ‘last but not least’, de consument die vraagt om even van het toilet gebruik te mogen maken, vervolgens een half uur wegblijft en het toilet viezer dan vies achterlaat.

Kom niet naar een reisbureau om anderhalf uur aan de balie te zitten en allerlei ideeën krijgt aangereikt om het uiteindelijk ’s avonds thuis zelf in elkaar te zetten met losse vluchten en hotelovernachtingen. Doe-het-dan-lekker-helemaal-zelf!!!

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

Reageer met Facebook:

Reacties:

3 Reacties

  1. Bert Harte
    10 september 2018 at 15:38

    Ik niet, Juan.

    Het enigste wat Arjan in dit artikel had kunnen vermelden is blij te zijn dat een meerderheid van de klanten wèl weet hoe zich te gedragen en blij zijn met je aandacht en werk.
    Verder kan het geen kwaad om even de verplichte grijns te laten varen en gewoon ongegeneerd te laten merken wat je dwars zit. En dan weer aan het werk voor de tevreden klant.

  2. André
    7 september 2018 at 22:52

    Ik ben geen reisprofessional maar gewoon een klant. En ik kom op deze column terecht via social media. Als klant verwacht ik van een reisorganisatie twee dingen: gastvrijheid en professionaliteit. Een column waarin aan één stuk door gal wordt gespuid over klanten vind ik getuigen van een gebrek aan beide. Ik snap best dat er frustraties kunnen zijn over sommige klanten – daar heeft elke b2c-branche mee te maken – maar wat je denkt te bewerkstelligen door daar publiekelijk over tekeer te gaan is me een raadsel.

  3. Juan Vazquez
    7 september 2018 at 16:48

    Helemaal mee eens

Vorige bericht

Corendon doet bod op Veneto Beach Hotel Curaçao

Volgende bericht

1,9% meer passagiers voor KLM afgelopen zomer

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.