Meerdere partijen hebben zich gemeld voor Vacansoleil dat deze week failliet is verklaard”, dat zegt curator Lodewijk Hox.

“Het is uiteraard niet mogelijk om namen te noemen”, aldus Hox in de uitzending van BNR’s The Daily Move. Op de vraag of er al gesprekken worden gevoerd laat hij weten: “Er loopt een proces om te zorgen dat we op de kortst mogelijke termijn gesprekken kunnen voeren. Ze lagen hier nog net niet in slaapzakken voor het gebouw om met ons in gesprek te gaan. Aantallen kan ik niet noemen, maar het zijn er zeker meer dan drie.”

Heel veel vertrouwen

Hox is enthousiast over het managementteam en personeel van Vacansoleil. “De eerste twee dagen dat ik hier heb rondgelopen kom ik eigenlijk een managementteam tegen dat goed in control is en personeel dat gemotiveerd is om klanten te bedienen.  “Het is een bedrijf dat volledig operationeel het beste doet voor de gasten die op vakantie zijn. Het is een supersterk merk met super enthousiaste medewerk(st)ers. Ze bedienen bijna een half miljoen gasten en werken samen met honderden campings. Ik heb er heel veel vertrouwen in dat het goed gaat komen.”

Niet gelukt

Tot op het laatste moment is er geprobeerd om Vacansoleil te verkopen, maar om allerlei technische redenen is dat niet gelukt. Daarop was surgeance noodzakelijk en was duidelijk dat het bedrijf failliet zou gaan. Vakblad TravMagazine wist eerder deze week te melden dat Vacansoleil enkele weken geleden bij Prijsvrij heeft aangeklopt. Prijsvrij-topman Marc van Deursen liet aan het vakblad weten zich te melden bij de curator.

Lees ook: Vacansoleil failliet verklaard.

Zekerheid

“Het bedrijf is uiteindelijk failliet moeten gaan, omdat dat uiteindelijk heel veel zekerheid biedt”, aldus de curator. “Het biedt zekerheid voor de werknemers, dat zij aanspraak kunnen maken op de Nederlandse loongarantieregeling. We zijn nu aan het uitzoeken hoe dat voor de buitenlandse medewerk(st)ers van Vacansoleil zit, maar duidelijk is dat er voor hen ook een loongarantieregeling is. Het biedt ook zekerheid voor de gasten, want SGR neemt voor het overgrote deel van de gasten die nog op reis gaan en voor de gasten die op reis zijn (enkele honderden) de verplichtingen over zodat die ook hun reis kunnen afmaken. Voor andere mensen kunnen maatwerkoplossingen worden aangeboden. Daarnaast geeft het de curatoren de ruimte om te werken aan een doorstart en ook dat is heel belangrijk.”

Garanties

“Garanties kan ik uiteraard nooit geven”, zegt Hox op de vraag of het goed gaat komen voor alle reizigers die een reis op de planning hebben staan via Vacansoleil. “Het overgrote deel van de reizigers valt onder de dekking van de SGR en de SGR zorgt er dan voor dat die mensen een oplossing krijgen. Geld terug of een betaling van de reis die loopt. Voor de mensen die niet onder deze regeling vallen, wordt gezocht naar maatwerkoplossingen.”

Foto Vacansoleil-logo: robert coolen / Shutterstock.com. Bewerking: Travelpro.