“Ik denk dat verdere groei van Schiphol op de huidige manier volstrekt onhaalbaar is, zowel maatschappelijk als ecologisch. Groeien moet op een nieuwe, duurzamere en innovatieve manier gaan plaatsvinden. Dat kan met een drijvende luchthaven op de Noordzee”, aldus Rutger De Graaf-van Dinther (oprichter Blue21) in het Radio 1-programma ‘Langs De Lijn En Omstreken.

Volgens De Graaf-van Dinther moet Nederland zich in eerste instantie afvragen of het Schiphol verder wil laten groeien. “Wanneer we dat willen, dan moet dat op een duurzame manier, want Nederland moet de klimaatdoelstellingen van Parijs halen. Op zee kan je drijvende algen- een zeewierplantages neerleggen waarmee biobrandstof geproduceerd kan worden voor de luchtvaart en je kunt de landingsbanen zo neerleggen dat er geen overlast ontstaat voor de omwonenden.”

In een column in Stadsleven schrijven De Graaf-van Dinther en Roland Goetgeluk -beiden verbonden aan De Denktank Drijvend (Ver)Bouwen- dat uit onderzoek met onderwaterdrones is gebleken dat de ecologie onder drijvende platforms blijft bestaan en soms zelfs versterkt wordt. “Bij zand opspuiten verdwijnt de aquatische ecologie. Met een drijvende luchthaven behoud je ook de flexibiliteit om in de toekomst weer verder te verplaatsen. Schiphol was immers ook ooit zee dus wie weet welke behoeften er in de toekomst zijn? Tot slot past een drijvende luchthaven zich aan bij een stijgende zeespiegel en is het dus een klimaatadaptieve oplossing.”

Joris Melkert, luchtvaartdeskundige en ingenieur, laat op Radio 1 weten te watertanden bij het idee van een drijvende luchthaven. “Ik denk dat het technisch haalbaar is, maar ik zie hier en daar nog wel wat beren op de weg. Om de luchthaven te bouwen ben je zeker tien tot vijftien jaar kwijt, dus het is geen oplossing voor de korte termijn. Daarnaast worden vliegtuigen gebouwd van aluminium en dat gaat niet heel goed samen met zout water.”

De Graaf-van Dinther laat weten de punten die Melkert noemt geen ‘beren op de weg’ te vinden, maar uitdagingen die hij technisch wil oplossen. “Het huidige Schiphol ligt ook al vlakbij zee, dus die zoutbelasting is er nu ook al. Het aardige van een drijvende luchthaven is dat we niet in één keer de hele luchthaven hoeven aan te leggen, maar kunnen beginnen met één landings- en startbaan. Dan praten we niet over tien tot vijftien jaar, maar veel sneller waardoor het ook op de korte termijn een oplossing is.”

Over het punt dat een drijvende luchthaven ecologisch veel verantwoorder is, laat Melkert weten: “Het is de vraag of je de gehele Schiphol-vloot kan voorzien van de biobrandstof die wordt gemaakt door middel van onder andere algen. Je hebt dan wel heel veel zee-oppervlak nodig, maar dat is technisch wellicht haalbaar. Daarnaast moet er rekening worden gehouden met de heersende windrichting. Vliegtuigen starten en landen altijd tegen de wind in . In Nederland betekent dat met een (veelvoorkomende) zuidwestenwind dat ze over Noord-Holland blijven aanvliegen. Daardoor blijf je een bepaalde mate van geluidsoverlast houden, tenzij je het vliegveld ergens halverwege Engeland gaat neerleggen.”

De Graaf-van Dinther verwacht dat het vliegveld dichterbij kan komen te liggen dan halverwege richting Engeland. “Zoals we nu bezig zijn, met Lelystad Airport erbij, verandert heel Nederland in één grote aanvliegroute. Als de luchthaven op zee komt te liggen, dan komen in verhouding  de meeste aanvliegroutes boven zee te liggen en niet boven land. Het is gewoon een veel betere oplossing. Daarnaast is het mooie van een drijvende luchthaven dat je deze kunt roteren, zodat er altijd met de wind rekening gehouden kan worden.”

De drijvende luchthaven kan volgens De Graaf-van Dinther prima bereikbaar worden gemaakt door middel van het Hyperloop systeem, dat in 2012 werd gepresenteerd door ondernemer Elon Musk (onder andere Tesla) en waar onder andere de TU Delft aan werkt. Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur & Waterstaat liet eerder op Radio 1 weten te verwachten dat een luchthaven in zee te duur zou zijn. “Maar ik laat mij graag overtuigen”, waren haar afsluitende woorden.

Een drijvende luchthaven bestaat nog niet en zou volgens De Graaf-van Dinther al snel tientallen miljarden gaan kosten. Er bestaan op dit moment al wel diverse luchthavens die in de zee zijn gebouwd. Er zijn al eerder plannen gemaakt om een luchthaven in zee te bouwen, iets dat deze week tijdens het luchtvaartdebat in de Tweede Kamer weer ter sprake kwam. De Graaf-van Dinther: “Het is echter veel interessanter om te kijken naar de opbrengsten van een drijvende luchthaven. Of de luchthaven € 20 miljard, € 50 miljard of € 100 miljard gaat kosten, de opbrengsten zullen vele malen hoger zijn. In mijn ogen is het ook de enige oplossing die geld kan opleveren.”