easyJet heeft een vlootbrede investering van meerdere miljoenen ponden aangekondigd in de nieuwste vliegtuigsoftware. Dit zal de luchtvaartmaatschappij helpen om op korte termijn substantiële en permanente CO2-emissiereducties te bereiken. Met deze nieuwe software wordt optimalisatie van vliegtuigdalingen mogelijk.

De vlootbrede introductie van Descent Profile Optimization (DPO) en Continuous Descent Approach (CDA) op alle daarvoor geschikte vliegtuigen zal brandstof – en dus CO2-reducties opleveren. Ook geldt voor vliegtuigen die zijn uitgerust met CDA een geluidsreductie. Volgend jaar rond deze tijd zal easyJet, zodra de aanpassingen zijn voltooid, beschikken over de grootste vloot van vliegtuigen met DPO- en CDA-ondersteuning ter wereld. Dit leidt tot een geschatte jaarlijkse CO2-reductie van 88.600 MT CO2. Dit staat gelijk aan 16.173 keer rond de aarde rijden met de gemiddelde auto.

DPO is een brandstofbesparingsinitiatief waarbij het Flight Management System (FMS) wordt bijgewerkt om consequent efficiëntere afdalingen mogelijk te maken. Het vliegtuig blijft dan langer in de cruisefase en het vertragingsniveau vermindert. Hierdoor vermindert ook de CO2-uitstoot. CDA minimaliseert ook de geluidsoverlast bij de afdaling, wat een positieve bijdrage levert aan bewoners rondom luchthavens.

Tegelijkertijd met deze aankondiging lanceert easyJet zijn routekaart (Net Zero Roadmap) om tegen 2050 netto nul CO2-uitstoot te bereiken. De ultieme ambitie van de luchtvaartmaatschappij is om over te stappen op technologie zonder CO2-emissies. In de tussentijd richt easyJet zich op het verminderen van de CO2-uitstoot op de korte termijn en op het behalen van zijn op wetenschap gebaseerde doelstelling; een verbetering van de CO₂-uitstootintensiteit tegen FY2035 met 35%, op basis van een FY2020 basislijn.

Op de korte termijn helpen constante verbeteringen om de CO2-emissies van luchtvaartmaatschappijen te verminderen. Sinds 2000 heeft easyJet de CO2-uitstoot per passagier, per kilometer al met een derde verminderd. Een combinatie van vlootvernieuwing en een efficiënte operatie heeft hierin een grote rol gespeeld. In de komende jaren zal easyJet blijven investeren in vlootvernieuwing. Onder andere met een investering van $21 miljard in nieuwe Airbus A320neo-familievliegtuigen. Deze zijn 15% zuiniger en 50% stiller dan het vliegtuig dat ze zullen vervangen.