Hans Alders, voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), wil minister Van Nieuwenhuizen gaan adviseren om Schiphol na 2020 te laten groeien met 10.000 extra vluchten tot en met 20223. Volgens bewonersvertegenwoordiger Matt Poelmans doet Alders dat op eigen titel en is het nog de vraag of er akkoord op wordt gegeven.

Alders heeft zijn voorstel al naar de verschillende partijen in de Omgevingsraad Schiphol gestuurd, die vanmiddag om 17.00 uur allemaal bijeen komen. Via verschillende kanalen hebben diverse partijen al laten weten dat ze zich verbazen over het advies van Alders. Alders wil zijn voorstel pas toelichten nadat de onderhandelingen zijn afgerond. Om 19.00 uur is er een persconferentie.

In de Omgevingsraad Schiphol zitten allerlei partijen die te maken hebben met Schiphol, zoals gemeenten en provincies, milieuorganisaties, VNO-NCW, de luchtvaartsector en bewoners. Om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen is een lastige klus. Eigenlijk had er al in december een advies moeten komen, maar destijds werd om meer tijd gevraagd. Ook nu lijkt er vooralsnog verdeeldheid over het rapport en is het nog maar de vraag hoe één en ander uiteindelijk gaat uitpakken.

Tot en met 2020 zit Schiphol in ieder geval vast aan de 500.000 vluchten per jaar. De luchtvaartsector wil graag groeien naar 580.000 vluchten per jaar in 2030, maar dat aantal lijkt verre van haalbaar. De bewonersdelegatie, milieubewegingen, provincies en gemeenten willen geen groei tot 2023 en verbazen zich daarom dan ook over het advies van Alders.

Uit de Milieu Effect Rapportage zou volgens Schiphol en KLM blijken dat het aantal gehinderden ruim binnen de wettelijke normen blijft en dat er dus ruimte is voor groei. Wanneer Lelystad niet opent in 2020 zouden er juist nog meer vluchten bij moeten komen op Schiphol is de mening van de luchtvaartsector. Hoelang de eindeloze discussie over Schiphol nog voort zal duren is onduidelijk. Uiteindelijk zal de politiek een keer de knoop moeten doorhakken.