“Zoals het jaar 2022 heeft aangetoond, veroorzaakte het herstel in de luchtvaart van bijna 90% van 2019 tijdens de zomer voor grote moeilijkheden. Ook dit jaar zal het niet eenvoudig zijn om het verkeer weer op het niveau van voor de pandemie te krijgen”, zegt Eurocontrol.

Het Europese luchtverkeersleidingsbureau schat dat in het beste geval het Europese luchtverkeer dit jaar weer een procent boven het niveau van 2019 uitkomt. In het ergste geval komt het op 86% van 2019 uit.

Eurocontrol verwacht dit door onder andere personeels- en capaciteitsproblemen in het hele luchtvervoerssysteem die worden verergerd door problemen met de toeleveringsketen, die op hun beurt weer worden veroorzaakt door de verslechterende economische vooruitzichten als gevolg van de Russische aanvalsoorlog.

“Terwijl personeelsproblemen geleidelijk kunnen worden opgelost, neemt het risico op vakbondsacties als reactie op de economische omstandigheden toe. Nu het einde van de oorlog in Oekraïne nog niet in zicht is, zal de onbeschikbaarheid van het luchtruim de verkeersstromen blijven verstoren en bepaalde sectoren onder druk blijven zetten”, aldus Eurocontrol.

“Dat zal de vraag naar het luchtruim verder doen toenemen naarmate luchtvaartmaatschappijen nieuwe vliegtuigen leveren en de capaciteit herstellen. Ook de vraag van belangrijke Aziatische markten keert geleidelijk terug na de heropening van China. Geplande systeemwijzigingen hebben ook gevolgen voor verkeersstromen en -capaciteiten. Dit alles betekent dat 2023 het meest uitdagende jaar wordt voor het netwerk wat betreft het afstemmen van capaciteit op de vraag en het verminderen van vertragingen”, aldus Eurocontrol.