Het is vandaag exact 90 jaar geleden dat Ferdinand Fransen werd geboren in Enschede. Fransen maakte van, destijds Arke Reizen, een volwaardige reisorganisatie en het grootste vakantiemerk van Nederland.

Bekijk hieronder een video die TravelPro in 2008 plaatste naar aanleiding van de surprise party die werd georganiseerd voor Fransen, waarbij hij een Boeing 737-800 van ArkeFly mocht dopen tot ‘Ferdinand Fransen’. Tekst loopt verder onder de video.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog begon Fransen op 16-jarige leeftijd in de zomer van 1944 bij Reisbureau Twenthe, onder leiding van Frits Arke en Jan ten Barge die in 1934 waren gestart met een busbedrijf onder de naam ‘Reisbureau Twente’. Vanuit de schoolbanken nam hij de plek in van de zieke administratieve kracht Hennie Agterhuis, maar werd al snel benoemd tot verkoopleider. ‘Dat Ferdinand een baantje kreeg, werd thuis met gejuich begroet. De 15 gulden die hij elke vrijdag meebracht, betekende een verdubbeling van het huishoudbudget. Als weduwe met vier opgroeiende zoons had zijn moeder het bepaald niet makkelijk’, zo zegt Fransen in een interview met Trouw in 1994. Frits Arke en Jan ten Barge besluiten halverwege de jaren ’50 ieder hun eigen weg te gaan door een verschil van inzicht, waarop Arke met Agterhuis en Fransen het Reis- en Passagebureau Arke start. In 1967 trekt Frits Arke zich terug en na het overlijden van Hennie Agterhuis in 1973 wordt Ferdinand Fransen enig eigenaar.

‘In eerste instantie richt Arke zich op busreizen, maar in de loop der jaren ontwikkelt de organisatie zich tot een volwaardige touroperator die van alle reismarkten thuis is. Overnames volgen elkaar in rap tempo op en in 1989 verkoopt Fransen veertig procent van zijn aandelen aan de Duitse reisorganisatie Touristik Union International (TUI). In 1995 doet hij hetzelfde met de rest van zijn aandelenpakket. In dat jaar koopt TUI ook de aandelen van Holland International, waarna de aandeelhouders besluiten tot een samengaan van beide bedrijven onder de naam TUI Nederland. Arke en Holland International blijven als aparte merknamen bestaan. In 2005 wordt Arke getransformeerd tot het multi-channelbrand van TUI Nederland, dat verkocht wordt via internet, de Arke winkels en het telefonisch contact center. Arke heet sinds 1 oktober 2015 TUI. TUI Nederland leidt als rolmodel binnen de internationale TUI Group de introductie van de wereldwijde merkenstrategie. Op termijn zullen de andere internationale TUI merken volgen zodat er één krachtig global brand ontstaat. De consument ziet dan in alle landen overal hetzelfde merk terug; op vliegtuigen, websites, marketinguitingen, reiswinkels en op de vakantiebestemming’, zo schrijft TUI op haar website.

In het eerder genoemde interview met Trouw stelt Fransen: ” Ik durf hardop te zeggen dat ik nog nooit een stuiver heb verdiend met oneerlijk zakendoen.” De ‘dirty tricks’ in de reiswereld zijn door de jaren heen volgens Fransen nog steeds dezelfde. „Oneerlijke prijsvergelijkingen maken, bijvoorbeeld. Dat is echt heel simpel. Je huurt in een hotel waar wij 100 kamers afnemen, via een agent twee kamertjes en biedt die onder de kostprijs aan. Vervolgens ga je adverteren met een prijsvergelijking waarin je stelt dat Arke veel duurder is. Die dingen gebeuren nog steeds en daar houd ik niet van.”